lördag 23 april 2011

2007 Pegasus Bay Pinot Noir

De senaste åren har Pinot Noir viner  från Nya Zeeland stärkt sina positioner i Vintankar-hemmet.
I somras gjorde vi en liten test med NZ pinoter mot Bourgogner och vi föll pladask för pinotvinerna från Kiwiland. Att de dessutom kostar hälften av Bourgognerna var ju heller inte fel, men det var faktiskt stilen vi föll för.
I höstas läste jag ett blogginlägg från Niklas J här. Detta inspirerade mig att köpa 2 flaskor för att vi skulle bilda oss en egen uppfattning.
Brodern i norr frågade i vintras om tips på bra pinot noir viner. Jag tipsade honom då om Pegasus Bay, som jag då ännu inte smakat, men att jag visste från säker källa att det skulle vara värt ett köp. Jag hade också färskt i minne vad Punkarn skrivit här. Rapporterna från norr talade om verkligt bra viner, men att Pegasus stack ut ordentligt.

På långfredagen var det så dag för oss att skruva loss kapsylen. Skönt och veta att korkskadat kan det inte vara. Vi hade vännerna J och C på sedvanligt långfredagsbesök. Vädret var strålande och efter en timmes promenad på naturreservatet var det dags att sätta sig till bords.
Pegasus hade då fått en timme på karaff.

Färgen är mörkt tegelröd. Näsan möts av dofter från smultron, körsbär, lite jord och lite krydda(peppar?).  Det är en smått förförisk doft som lovar mera.
Vinet är fortfarande lite knutet. Det borde nog fått någon timma till i karaffen. Vi känner igen smaken av körsbär, jordgubbar, lite choklad, lite pepparoch jord. Syran som finns där balanseras av frukten till ett riktigt smakrikt och friskt vin. Eftersmaken är tämligen lång och bärfylld.
Tanninerna då? Jo dom är med hela kvällen, men mjuknar upp ju längre kvällen lider.
Vinet kommer säkert att fortsätta att utvecklas de kommande 3 åren och sedan hålla sig ett par år till.

Känslan är att det kommer utvecklas till en svag femma, men idag ger vi

Betyg 4+

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar