måndag 18 april 2011

Gosset Grand Rosé

En av de bloggar jag följer med stort intresse är winepunk.net. I början av april skrev han om Gosset Grand Rosé och när ett vin beskrivs på det sättet, ja då handlar jag omedelbart. Jag köpte 5 flaskor och tanken är att dricka en flaska om året för att se hur det utvecklas.
Min erfarenhet av champagne och speciellt rosé är mycket begränsad.

I fredags fyllde sonen 23 år. Ett litet kalas hade vi ordnat för honom. Vi började med några havskräftor och lite räkor. Sonen är speciellt förtjust i rejäla grillade köttbitar. Röda ska dom vara inuti. Det inhandlades därför lite oxfilé från Tjolöholm inköpt på vår lokala Konsumbutik i Frillesås.
Årets första grillfest var ett faktum. Sonens favoritdrycker är champagne, öl och whiskey.
Till förrätten fick det bli, ja just det, Gosset Grand Rosé.
En helt makalöst god champagne. Punkarn beskriver vinet på ett mycket bättre sätt än vad jag kan göra så kolla därför länken. Jag instämmer i precis allt som står där.

Betyg 5 (Årets första rena femma)

Till köttet drack sonen öl medan hustrun och jag smakade av två Chateauneuf-du-Pape.
Dom bedöms i morgondagens blogginlägg

5 kommentarer:

  1. Ah tack för påtitt av Rosén, var lite rädd för att den inte skulle leva upp till ryktet just eftersom Punkarn rekommenderar några års lagring.

    Har också någon flaska i källaren men då kan man alltså öppna utan risk?

    //David

    SvaraRadera
  2. Hej David!
    Min var nyligen inköpt och var som du förstår kanonbra, men kommer säkert att fortsätta utvecklas.
    Hur länge har du haft din i källaren?
    Jag ser framemot att få dina reaktioner när du väl testat den!

    JC

    SvaraRadera
  3. Erik den var inte bara bra. Den var helt enkelt skitbra! Att följa den, bara jag nu kan hålla tassarna borta, ska bli ett sant nöje!

    JC

    SvaraRadera
  4. Tack för tipset! Kul att få lite nya champagneinslag, det behövs förnyas på den fronten...

    SvaraRadera