tisdag 3 maj 2011

Röda variationer

Brodern med sambo återvände till Västerbotten på Valborgsmässoafton. En vecka med försommarvärme fick dom njuta av på västkusten. Dagen innan de åkte hem var hustrun och jag tillsammans med deras äldste son och sambo på en vinprovning med lite mat. Vi serverades vit sparris med drivor av parmesan, grillad kyckling och en god sallad.

Vi bjöds på fyra viner. Till att börja med blint och vi lyckades placera två av dessa i rätt distrikt, men de två andra var vi helt ute och cyklade på.

Vin 1: Masi  Amarone Costasera 2006.
Det var väl ingen större bedrift att vi kunde placera detta som en amarone, dels brukar det ofta dyka upp i hans urval, dels drack hustrun och jag nyligen årgång 2001 som jag skrivit om här.
Vi drack också ett glas av deras 2007:a i Rom.
Den här är ganska snarlik 2007:an
Doftar av frukt: plommon och körsbär, lite krydda finns där. Smaken är typisk amarone med plommon och körsbär i stor koncentration, liten kryddighet och även en viss lakrits ton kan skönjas.
Fortfarande känns den väldigt ung. God idag men kan nog fortsätta att utvecklas.
Ingen stor amarone men ganska pålitlig.
Betyg 4.

Vin 2. Massolino Barolo Parafada 2005.
Vi kunde naturligtvis inte ange årgång eller tillverkare. Den kompetensen har vi inte, men väldigt nöjda med att gissa på nebbiolo och barolo. Vi har inte större ambitioner än så.
Lite vyer från Massolino kan du hitta här och lite fakta på svenska hittar du här.
Detta vin är gjort på 100% Nebbiolo.
Färgen är tegelröd. Det ljusaste av de fyra.
Näsan möts av en tämligen svag doft men vi tycker oss ana en viss frukt, lite söta bär kan vi även känna samt ngn liten krydda på slutet.
Vinet har inte öppnat sig och känns slutet. Vi tycker ändå att vi kan känna eller snarare ana solmogen frukt och lite bär i smaken. En viss kryddighet känns också. Syran som det finns ordentligt av är i god samklang med frukten. Vinet känns komplext och är väldigt tanninrikt. Brodern gillar sånt här medan min hustru har svårare för dessa tanniner. Eftersmaken är mycket lång. Vi provar den under hela kvällen, men den vill inte öppna sig.
Det känns att här finns det potential, men att det behöver några år på rygg 
Den flaskan som jag själv har ska nog få 2-3 år på sig innan jag korkar upp.
Betyget bli lite i underkant då det inte känns riktigt drickfärdigt.
Betyg 4

Vin 3 Finca Las Palmas Cellar Selection Special 2007.
Producent är Bodegas Trapiche, Argentina. Vinet kommer från odlingar i Uca Valley några mil söder om staden Mendoza i västra Argentina.
Huvuddruvan är Malbec(55%) med en stor tillsats av Cabernet Sauvignon(25%) och två andra druvor står för de resterande 20 procenten (Petit Verdot och Cabernet Franc).
Färgen är kompakt mörkröd.
I näsborrarna känner vi doften av plommon, något svartvinbär samt lite trevlig mintchoklad.
I gommen möter vi en mycket trevlig fruktsmak. Plommon absolut, spetsad med ett uns choklad och lite örter. Eftersmaken är lång, men just som vi ska brista ut i lite superlativer stöter en liten besk smak till.
Överaskade blev vi. Vi tar en klunk till och precis när vi tror att eftersmaken är över stöter det beska till. Grön paprika, stjälikhet och störande är det.
Månne försvinner det efter något år även om det känns tveksamt.
Det var länge sedan jag drack Malbec. Det var på den tiden då plånboken mestadels tillät priser i höjd med Alamos Malbec, så vår erfarenhet är ringa av Malbecdruvan.
Det känns som  att Malbec borde vi utforska lite mer. Det här vinet är ju gott ända till den sista eftersmaken förstör vårt intryck.
En som har skrivit en del om Malbec är Niklas J på sin blogg från 2010. Du kan läsa om det här och
lite varstans på hans blogg.
Tyvärr en solklar 4:a som  landar på en 3:a.
Betyg 3 

Vin 4 Domaine Du Vieux Lazaret 2007.
Jag var så säker på att detta inte var en Chateauneauf-du-Pape. Jag har druckit en del 07:or det senaste året. Det har blivit ett område jag gillarallt mer, men denna var inte alls i samma klass som tidigare saker se här och här.
Det är en druvblandning av Grenache, Syrah, Mourvèdre, Cinsault och Counoise.
Doften är fylld av frukt, definitivt känner vi plommon och hallondoften men vi känner inte örterna som jag tycker höjer Ch9dP väsentligt och inte heller den där lilla lakritstonen.
Det är ungefär detsamma med smaken. Jag saknar örterna och tonen av lakrits.
Förstå mig rätt. Vinet är inte dåligt på något sätt, men för mig levererar det inte det jag ser framemot i Ch9dP.
Betyg 3.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar