tisdag 7 juni 2011

Penfolds BIN 28 1999.

Jag försöker hålla ordning på mina viner. Varje köp noteras i ett excelark ( ja, jag vet att det finns modernare hjälpmedel) med uppgifter om inköpsår placering i källaren och självklart lite uppgifter om vinet.
Men det händer att jag haft bråttom, när jag kommet hem från Bolaget och rusat ner i källarenn och lagt vinerna på någon hylla och sedan glömt göra notering vid datorn. Jag brukar därför göra en inventering emellanåt för att se att allt är noterat (revisorn i mig ger sig tillkänna). Det händer nästan varje gång att något onoterat upptäcks. I veckan hände detta. Jag vet inte när elller varför det köptes. Jag kan inte påminna mig att ha druckit detta vin. Gåva från någon? 2 flaskor, då är det mest troliga att det är ett spontan inköp. Men, varför? Influerad av någon vinjournalist. Ja, förmodligen är det så.


Penfolds BIN 28 Kalimna Shiraz, 1999.
Kostar idag 169 kr och det är årgång 2008 som säljs.

Färgen är rödbrun med någon violet ton. Det bruna signalerar ålder till mig.
Doften: Här känns med en gång en portvinston. Visst är den angenäm, men så ska det inte lukta. Mina signaler i skallen skriker varning. Här finns lite frukt och bär kanske någon choklad, men vinet dör snabbt.
Smaken: Lite frukt med en gång, men som snabbt övergår i en liten sur stil och i eftersmaken jäst. Mögel ropar hustrun.
Det här var inte gott. Inget tyder på korkskada. Det är nog bara så att vinet varit på fritt fall ett antal år och nu är på väg rakt i backen.
Ett glas får räcka, resten åker i vasken. Vi öppnar flaska två. Identiskt med första flaskan.

Betyg 1.

Årets första etta och jag hoppas inte få några liknande upplevelser. Att vinet passerat toppen hade jag nog räknat med, men visst borde vinet varit drickbart.

2 kommentarer:

  1. Normalt brukar Kalimna Bin 28 tappa fokus efter 8-9 år, den pallar helt enkelt inte med mer men det borde efter 12 inte vara helt slut. det sagt, år 1999 är förunderligt knixigt från South Australia, storheter som Elderton Command Shiraz föll ihop för många år sedan och normalt pålitliga saker som Eileen Hardy var trista redan när de buteljerades.
    Jag tror besvärlig årgång i kombination med för många år på rygg ställt till det, allt blir inte bättre av lagring.

    SvaraRadera
  2. Tack för din info. Den förklarar en hel del.

    SvaraRadera