lördag 30 juli 2011

Billecart-Salmon

I går (fredag) var det som vanligt veckohandling och besök hos fiskbilen i Frillesås. Hustrun och jag hade bestämt oss för att grilla tonfisk. I väntan på min tur ser jag en skål med pilrimsmusslor. Det fick bli 10 st för hustrun och mig att frossa på. På kvällen hämtade jag upp den sista halvflaskan av denna champagnen:

Billecart-Salmon Cuvée Nicolas Francois Billecart Brut 1998.
Nu är det årgång 2000 som säljs på Systembolaget, men prissättningen är fortfarande lika underlig.
En halvflaska kostar 299 kr, medan en helflaska kostar 749 kr.
Birk kollade in den här champisen i maj
Färgen är gyllengul och det strömmar en mängd små bubblor mot ytan så fort vinet hällts upp.
Doft En utvecklad doft våra luktcensorer, där vi känner igen gula plommon, äpplen, lite citrus och aningens bröd. På slutet ansluter lite mineraler.
Smak En härlig frisk smak når gommen, där de mogna äpplena dominerar i början, sedan tränger sig citrusen och därmed syran på. Det finns inslag av såväl bröd som nötter. I eftersmaken känner vi lite krita och  mineraler.
Detta har varit en trevlig bekantskap i ett par år. Önskar att jag haft ett par flaskor kvar, men får väl försöka få tag på årgång 2000.

Betyg 4



 .

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar