tisdag 26 juli 2011

Vin och trav

Egentligen borde nog rubriken varit "Trav och Vin". Den gångna helgen har tillbringats i dagarna två på Axvalla travbana med övernattning i Hjo.
Det har blivit en  sommartradition, sedan snart trettio år tillbaks, att jag tillsammans med vännerna L och R reser upp till Axvalla för att se trav under Stochampionatshelgen i juli. Från Hjo kommer vännen T och så är vi fyra traventusiaster samlade för att ta oss an 24 travlopp. Övernattning sker hos T och hans familj i Hjo, där också  våra bättre hälfter ansluter.
I år var det hustrun(min) som fixat middagen (kycklingrätt med ugnsbakade rotfrukter). Jag stod för vinet.
De övriga gillar vin, men är inte lika nördiga som undertecknad. Det fick bli en Chateauneuf-du-Pape och en Ripasso.

Ch9dP La Barroche Terroir 2009.
Det var inte länge sedan jag skrev en bloggpost om detta. Du kan läsa om den här.
Precis det jag befarade hände. Jag ville visa mina vänner vad man får för 219 kr och därmed försvann en flaska. Visst blev det en succé. Samtliga tyckte det var ett fantastiskt vin och skrev upp namn för att kunna göra en beställning. Mitt omdöme från förra flaskan gäller även denna flaska.
Sammanfattning: Ett riktigt bra vin, som kräver rejäl luftning ( 3-4 timmar).
Betyg 4+.

Accordini Valpolicella Ripasso 2007.
Vin nummer två fick bli den sista flaskan av Accordinis Ripasso från 2007.
Vårt möte med familjen Accordini kan du läsa om här.
Accordinis Ripasso har en druvblandning av Corvina Veronese 60%, Corvinone 15%, Rondinella 20% och Molinara 5%.
Färgen har en djup rubinröd ton.
Doften signalerar bär, framförallt körsbär men också lite blåbär, lite örter och kryddor och en svag vaniljton.
Smaken är rik på bär. Vi känner mörka körsbär(moreller), lite björnbär och blåbär kan vi också notera, finstämda kryddor och örter med en trevlig fatig ton. Eftersmaken är lång. Lite avrundade tanniner finns med i bilden och på slutet en liten trevlig syrlighet med en nyans av choklad.

Betyg 4.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar