tisdag 2 augusti 2011

Chateau d´Estoublon 2007

Det här vinet får en egen bloggpost, trots att det ingick i vår lilla vinprovning på kvällen. De andra vinerna kommer i ett kommande blogginlägg.
Anledningen är att det är ett vin jag fiskade upp under vår cykelsemester " Tour des Alpilles".
Vi befinner oss i det nordvästra hörnet av Provence, någon mil söder om Avignon.
AOC Les Baux de Provence är namnet.
Appellationen godkändes (röda- och roséviner) 1995. Nästan alla vingårdar tillämpar Organiska eller Biodynamiska metoder. Vill du läsa mer så gör du det här.
Producenten har en butik i Saint-Remy de Provence och det var där jag gjorde ett besök och smakade tre årgångar av deras andravin. Jag inhandlade en flaska vardera av årgångarna 2007 och 2008.
Nu var det dags att se vad årgång 2007 hade att ge.

Chateau d´Estoublon Red 2007.
De nuvarande ägarna köpte "slottet" 1999. Vingården ligger i den södra delen av appellationen dvs någon mil öster om Fontvieille.
Man har tagir bort Cinsault, Counoise och Aubun druvorna och planterat Mourvèdre, Syrah och Grenache istället. Årgång 2007 innehåller 30% vardera av Grenache, Syrah och Mourvèdre och så adderar man 10% Cabernet Sauvignon.
I glaset har vi ett intensivt, mörkt karmosinrött vin med en purpur färgad ton.
När vi sticker näsan till glaset känns omedelbart doften av mörka körsbär, björnbär och blåbär. Efter en stund i glaset tillkommer mineraler i lite rökt ton. Faktiskt trevligt och inte alls som många sydafrikaner. Det övergår till mer rostade toner efter ett tag. Minsann stöter det inte till lite tryffel på slutet. Trevligt!
I gommen är smaken dvs frukten ganska så kraftig. Återigen de mörka körsbären och härliga björnbärstoner. Örter och kryddor finns där i bakgrunden. Tanninerna ger ifrån sig ett kraftigt bett i gommen.
Eftersmaken är lång, fruktig och lite sträv. Jag gissar att får det här vinet ett par år på rygg, så kan det utvecklas flera steg till. I nuläget blir det en solklar fyra med utvecklingspotential
Betyg 4.

Jag hade bara en 07:a i flygbagaget. Jag kommer att hålla ögonen öppna efter fler.
Jag har kvar en 2008:a som ska testas fram i höst någon gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar