tisdag 16 augusti 2011

Ojai Thompson Grenache 2008

Inspirerad av Winepunk så inhandlade jag två flaskor av detta vin. Den beskrivning som gjordes av vinet kändes mitt i prick vad gäller mina smakpreferenser. Det var med stora förväntningar som jag korkade upp flaskan i lördags. Hällde halva flaskan på karaff ca 3 timmar före det var dags att dricka vinet.

Ojai Thompson Grenache 2008
Vi har ett vin som i huvudsak är gjort på Grenache. Det finns 10% vardera av Mourvedre och Syrah.
Vinet kommer från Santa Barbara på den amerikanska västkusten.
Färgen har en djup rubinröd ton.
Doften som möter oss är en tämligen stor doft av hallon, örter och lite kryddor.
I gommen känner vi återigen smaken av hallon, örter och kryddor. Lite eldig men ändå i fin balans med syrorna och de lite sträva tanninerna. Vi anar oss till en stor potential, men vinet vill inte riktigt komma loss.
Dag två är intrycket detsamma. Känslan är att det finns så mycket smaker som inte kommer loss. De är ju dom vi vill komma åt, men vi gör inte det. Det infinner sig då en viss besvikelse. En flaska har jag kvar och den ska få vila i minst två år!!
I nu läget kan det bara bli en fyra, men vi tror att betyget fem ligger inom möjligheternas ram.
Betyg 4


2 kommentarer:

  1. Den är oförlöst, både i doft och smak men jag anar att det finns en del som kan titta fram om bara ett år eller så. Vad jag gillar är uttrycket av Grenache & USA, bra stuns liksom och med en del stram personlighet.

    SvaraRadera
  2. Oförlöst är nog ordet.Jag hoppas och tror det. Den kvarvarande flaskan är lagd på en avdelning där det står öppnas 2013.

    JC

    SvaraRadera