tisdag 11 oktober 2011

Hummer, krabba och Billecart-Salmon

På söndag em ringer telefonen. Min gode vän yrkesfiskaren VB är på gång in med båten. Jag har problem hör jag honom barskt säga. Då kan man vänta sig vad som helst. Lite mjukt och stilla framför jag att jag kommer ner till hamnen och hjälper dig. För att lugna mig hör jag honom säga: " jag har så mycket hummer och krabba så att sumparna räcker inte till".
Jag återvänder från hamnen med tio humrar och åtta krabbor. Resten av em ägnas åt skaldjurskokning.
Dottern väljer att stanna kvar över natten för att åka upp med A på måndag morgon.

På kvällen till Partiledardebatten äter vi  nykokt ljummen hummer. Var sin. Helt naturell.
Den saftigheten och smaken som finns i hummerstjärten är sagolik. Vi drack ett glas bubbel till detta.

Billecart-Salmon Cuvée Nicolas Francois Billecart Brut 2000.
Jag skrev om årgång 1998 här.
Nu är det dags att prova den första halvflaskan av årgång 2000.
En halvflaska kostar 299 kr, medan en helflaska kostar 749 kr.
Druvblandningen är chardonnay och pinot noir.

Vi häller upp i glasen. Färgen har en guldgul nyans. Det strömmar med en gång upp en massiv mängd små bubblor mot ytan och bildar ett litet skumlager på toppen.
Vi sniffar lite försiktigt och möts av en ung inte helt utvecklad doft. Vi känner en finstämd äppledoft(gröna), lite gula plommon, ganska mycket mineraler, en hel del lime och på slutet en svag brödig ton.
I gommen möts vi av ett piggt men också ungt vin. Bra idag men kommer att utvecklas under de kommande åren. Vi noterar smaken av gröna äpplen, citrus och tydliga mineraler. Den höga syran, som redan idag är trevlig, pekar på en lång levnadstid. Efter en stund kommer en lite kritig ton fram, citrusen drar åt limehållet till. I eftersmaken som är lång känner vi lite bröd och nötter. Vi gillar det här skarpt. Halvflaskan försvinner i ett nafs. Allt tyder på att detta kommer att utvecklas till en femma, men idag blir det
Betyg 4+

1 kommentar:

  1. Nyfångad, ljummen hummer.. Ibland är det ganska bra att bo på västkusten..

    SvaraRadera