fredag 14 oktober 2011

Stoneleigh Pinot Noir 2009

Brorsonen bjöd på ett rödvin förra helgen. Jag fick prova det blint. Inte så svårt. Jag hamnade efter ett tag på Pinot Noir och från Nya Zeeland och under 150 kr. Jag har inte kompetensen att gå in och försöka pricka producent och årtal.

Stoneleigh Pinot Noir 2009.
Färgen i kombination med doft och smak fick mig på spåret av ett enklare Pinot Noir vin.
Nya Zeeland blev ett mer taktiskt val, då jag vet vad som göms i hans och min brors sommarkällare.

I glaset har vi ett vin med en lite ljusare röd färg. Inga som helst problem att se botten i glaset genom vinet. Transparent var ordet sa Bull.
Vi känner en lätt kryddig doft med ordentliga portioner av hallon och jordgubbar och med inslag av kaffe- och ektoner. Doften känns lite typisk PN och är ganska trevlig.
Vi tar en klunk och låter vinet dansa runt i gommen. En ordentlig syra kan vi omedelbart konstatera. Fullt av röda bär (jordgubbar, hallon, röda vinbär) bjuder upp till en virvlande dans. In kommer också en del örter/kryddor tillsammans med lite rostade fat. Tanninerna smyger i bakgrunden och snälla och trevliga. En ganska hygglig bas Pinot Noir. Visst saknas den riktiga elegansen och visst vill man ha en bättre balans mellan frukten och syran. Det är inte så svårt att sitta och leta sådant man önskar sig, men för det här priset ät det ändå ganska hyggligt. Fast jag lägger hellre till ett par tior(fortfarande under 150 kr) och väljer hellre Hunters eller Voss Estate.
Priset på Systembolaget är 129 kr.

Betyg 3 -

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar