lördag 10 december 2011

Amarone Allegrini 2003.

Höststormarna avlöser varandra. På radion börjar julmusiken alltmer inta etern. White Christmas verkar långt borta. Stormy weather ligger närmare tillhands. Det blev en promenad nere på naturreservatet. Havet är häftigt. Vågorna gigantiska och slår med en urkraft över berghällarna. Ett fantastiskt skådespel.

Ikväll (fredag) ska vi ha lite italiensk plockmat. Ur källaren har jag hämtat en flaska amarone. Detta gjorde jag redan i torsdags, så att hustun och jag kunde få oss ett torsdagsglas. Hustrun hade tjuvstartat, då mitt äventyr på travbanan dragit ut på tiden. Min kamrat L och jag hade haft en viss framgång, så visst satt det fint med ett glas amarone denna sena torsdagskvällen. Jag gjorde inga noteringar utan dessa är hämtade från fredagens glas.

Amarone della Valpolicella 2003, Allegrini.
Druvmixen är: 80% Corvina Veronese, 15% Rondinella och  5% Oseleta.
2003 är en årgång som mognat betydligt snabbare än brukligt. Jag bestämde mig för en tid sedan att låta 03:orna bli uppkorkade före många andra årgångar.
Det visade sig att Allegrinis 2003 inte har mognat i samma hastighet som många andra 03:or. Min uppfattning är att den klara nog ytterligare tre år i en bra källare.
Färgen på vinet har intagit en blålila nyans med lite bruna toner mot glaskanten. Det syns redan på  färgen att detta inte är en pur ung amarone.
Vi sniffar lite försiktigt och möts omedelbart av en stillsam doft av körsbär, mörka bär, lite örter och aningens mörk choklad. Ingen doftbomb utan lite mer sirliga toner. Trevligt.
Dags för kvällens första klunk. Härliga amaronesmaker: Mörka, söta körsbär, katrinplommon, lite torkad frukt, örter och en rejäl dos mörkchoklad. Eftersmaken är lång och kompletteras med lite cassis känsla, kaffetoner och aningens vanilj(fat). Friska syror och fortfarande lite tanniner, som är sammetslena, ger vinet en fin karaktär.
Allegrinis amarone har lite mindre sötma än många andra amaroneviner. Och absolut ingen russinsötma. Detta tillsammans med syrorna och de mjuka tanninerna gör det till en bra matamarone.
På minussidan måste noteras att alkoholen (15%) slår igenom särskilt i den långa eftersmaken. Vi finner detta något störande.
Vi köpte den här på SB för 395 kr 2008.
Betyg 4.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar