onsdag 25 januari 2012

Chardonnay 2007, Mountford Estate

I lördags kom första snön, så nu har vi ett snötäcke på 2 cm. Lite tö på söndagen och så fryser det på dvs glashalt ute. Ja, så är då allt som vanligt en vintermånad i norra Halland.

I går åt vi bergtungafiléer med räkor. Underbart gott! Till detta drack vi en chardonnay.

Chardonnay 2007, Mountford Estate.
Producenten håller till i Waipara, Nya Zeeland. Vi är på Sydön några mil från Christchurch. Två andra som provat är Johan P och Punkarn.Vi har tidigare bara smakat Pinot Noir-vinet från Mountford Estate.

Flaskan är lite väl kall när vi tar fram den. Vi häller upp vinet i våra glas och låter det stå en halvtimma. Det lyser en mörk halmgul färg mot oss.
Vi möts av en mycket kraftig och behaglig doft. Massvis av tropiska frukter, en hel del citrus och en hel del örter. De rostade faten ger en trevlig rökighet. Allt fulländas med en en liten smörighet. Doften är såpass angenäm att det är en egen njutning att bara låta luktorganen göra små inandningar och låta aromerna sprida sig genom kroppen.
Vi smakar. Vi får ett komplext och elegant vin i munnen. Det första vi känner är tropiska frukter en masse. Smaken av citrus och friska syror gör att vinet känns mycket friskt. De rostade fattonerna är verkligen läkra och ger känslan av att här finns det också en del trevliga örter. Eftersmaken är grandios med trevliga exotiska frukter, nötter, en viss smörighet, snärtiga mineraler och i slutet på svansen överraskas vi av en trevlig liten sötma.

Detta är verkligen ett maffigt vin samtidigt som det har elegans och komplexitet. Väldigt tillgängligt idag och jag tror inte det kan bli bättre än så här. Det som finns här idag räcker mycket, mycket långt.
Jag ska erkänna att mina förväntningar inte var så höga. Detta trots att så goda vinkännare som Punkarn och Johan P (se ovan) var mer eller mindre lyriska. Anledningen till min tveksamhet var att jag fick nog av överekade chardonnayer från nya världen under 1990-talet, men detta var något helt annat.
Så har då mina bloggvänner fått mig att ompröva mina fördomar.
 Mountford Estate Chardonnay kostar numera 225 kr på i Beställningssortimentet.

Betyg 5-

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar