måndag 10 september 2012

Las Flors 2009

Jag verkar ständigt ligga efter med vinbloggandet. Vi har nu kommit till fredagens aktiviteter. Jag lever ju pensionärsliv just på fredagar, detta innebär en del tid vid datorn, förberedelser för veckans V75:a, trädgårdsarbete (vilket just nu är skördearbete) och veckohandling.
Den här fredagen var det lök, såväl gul som röd, som togs upp ur landet och hängdes på lagårdsdörren för torkning.


Las Flors 2009.
Vi befinner oss i Terrasses du Larzac i Languedoc.
Las Flors de la Pèira är gjort på druvorna Grenache (45%), Syrah (35%) och Mourvedre (20%).
Det lagras till största delen i nya och begagnade Demi-Muids som är stora Barriquer om 600 liter.

Ca fyra månader gick det innan jag var tvungen att stilla min nyfikenhet. Jag köpte det här i våras och hade tänkt testa av den första flaskan någon gång under 2013. Väl medveten om att det här är ungt egentligen för ungt, men jag kunde inte hålla tassarna borta.














Las Flors är ett av mina absoluta favoritviner alla kategorier. Jag skrev om 2006 i slutet på maj och för ett år sedan skrev jag om 2008. 2007:an drack jag senaste gången under hösten 2010 och då hade jag inte börjat blogga om viner. Både hustrun och jag blir lite smått hänförda var gång vi dricker Las Flors. Det är ju bara så gott!!

Kan årgång 2009 leva upp till detta?
Jag häller upp halva flaskan dryga två timmar innan det är dags för avsmakning.
Vi möts av en kraftfull doftstöt så fort vi sticker dit näsa. Här är det inte tal om något smygande eller försiktighet. Pang på rödbetan med härliga mogna, mörka körsbär, skogshallon, ordentligt med kryddor, en del lakrits och så lite choklad.  Allt packeterat i ett floralt omslag. Jisses vilken doft!!
Smaken är kraftfull. Den tar nästan andan av oss, trots att den känns lite knuten. Gommen fylls av en kompott av röda och mörka bär som spetsats med sydfranska kryddor en masse. Ok, en viss eldighet känns. Alkoholen är ju 14,5%. Inte helt integrerad i frukten men på god väg. Tanniner finns här en hel del. Inte ett dugg mesiga, men inte heller kantiga eller vresiga. Syran håller uppe vinet på ett rakt och framåtriktat sätt. Eftersmaken är vidunderlig: bär, örter som drar iväg åt pinjetoner. Här finns lakrits som är en blandning av sött och salt. En salig blommighet av syren/viol/rosor.
Det ligger i lager på lager och vi adderar: mörk choklad, kaffe och lite charkuterier på slutet. Visst känner vi en viss ton av fat, men den ligger som hinna bakom alla de andra aromerna.

Vinet finns i beställningssortimentet och kostar 299 kr. Kan ett vin för 299 kr vara ett fynd, ja då är Las Flors det. Jag vill t o m utnämna det till det bästa vinet under 300 kr , som du kan köpa på SB.

Betyg 5





2 kommentarer:

  1. Jo men tack för det, hade precis styrt bort detta köp men nu blir det svårt att låta bli :).

    Har 08:an i källaren, har dock inte vågat korka någon ännu. Hur tror du att den ligger till ??

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag drack en 08:a för ett år sedan läs http://jcvintankar.blogspot.se/2011/09/las-flors-2008.html

      Egentligen tror jag att den mår bra av två år till i källaren. Har du flera flaskor i källaren kan det ju vara intressant att se utvecklingen och testa en vid något tillfälle i höst.

      Radera