fredag 5 oktober 2012

Long Beach 2011

I somras erhöll jag det första varuprovet från en vinimportör. Jag har som policy att bara skriva om viner jag ger betyget 3- eller högre på min personliga femgradiga skala. Jo, jag är fullt medveten om att jag skrivit några bloggposter om viner som fått lägre betyg, men ingen regel utan undantag. Det vinet som jag provade i somras föll inte mig i smaken och jag valde då att inte skriva om vinet.

I förra veckan erhöll jag varuprov från PrimeWine Group. Ett av de erhållna varuproverna testade vi i helgen. Vi tyckte att det var ett trevligt vin och därför resulterar det i denna bloggpost.

2011 Long Beach.


Producent är Reyneke Wines.. Vi har ett vin från Coastal Region, Western Cape i Sydafrika
Coastal Region är ett område i sydvästra Sydafrika som innefattar sex vindistrikt. Constantia, Durbanville, Stellenbosch, Paarl, Tulbagh och Swartland.


Det här vinet har druvblandningen 60% grenache, 30% syrah och 10% mourvèdre. En liknande blandning hittar man ofta  i Cote-du-Rhone viner.

Färgen är mörkt röd med en dragning åt blåsvart.
Det doftar södra Rhone över detta. Ordentligt med kryddor och örter.Gott om mörka bär känner vi också och så lite inslag av blåa plommon, kaffe, lakrits och en liten violpastill.
Vi gillar de signaler som doften skickar iväg till oss.
I munnen dominerar i början den mörka fruktsmaken i form av mörka körsbär, solmogna björnbär och blåa plommon. Det tar inte lång tid, så sköljer en mängd örter över oss, som får oss att tänka på Sydfrankrike. Vinet har en pigg syra och i kombination med de tanniner vi känner, så gör detta vinet till  ett utmärkt matvin. Eftersmaken är medellång och där kommer lite rökta charkuterier fram, en svag vinbärston liksom en del toner av fat, men framförallt är det salmiaken som dominerar.
Det här är gott. Det är ett enkelt vin och därmed ett bra vardagsvin.

Jämför man det här med andra Cote-du-Rhoneviner, så tycker jag att det står sig gott.
Det är klart att till mina två favoriter i området Cuvée du Vatican och Domaine de la Janasse når det inte riktigt. Dessa båda är också ca 20 kr dyrare.
Det som fattas i jämförelsen är i första hand att "originalen" är lite mer elegantare i sin lite mer rödfruktiga stil.

Long Beach 2011 har varunummer 2054. Det kostar 87 kr och finns tillgängligt i väldigt många ut av Systembolagets butiker.
Det finns tillfällen då vi vill ha ett enkelt, men ändå ett gott vin, så därför kommer vi att köpa på oss några flaskor för dessa tillfällen.

Betyg 3


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar