onsdag 14 november 2012

Hatte et Söner vs Lenoble

I lördags hade vi några grannar på middag. Vi började med lite bubbel

2000 Lenoble ,Grand Cru Blanc de Blanc Brut.
Vi har en champagne på 100% chardonnay Grand Cru från Chouilly i Cote des Blancs.


Färgen är gyllengul  med lite svagt grönaktiga toner.
Doften är trevlig med lite vita blommor och inslag av citrus. Det finns också en brödaktig ton som glider åt jäst.
Smaken kännetecknas av gröna äpplen, lite päron och citrus. En viss smörighet noterar vi liksom den brödaktiga tonen. Eftersmaken är medellång och där kommer grapefrukten. I många champagner har jag upplevt den som uppfriskande, men inte idag. Den lämnar en beska som vi inte alls gillar. Vi sätter på en gummikork och ställer in den i kylen, så får vi se hur den känns dag två. Jodå, något mindre beska, men ändå tillräckligt för att vi ska rynka på näsa.
Detta är en besvikelse för oss. Vi har druckit den enklare Intense tre gånger tidigare. Vi har då gett den betyget 3+ eller 4.
Vi betalade 369 kr när det en gång begav sig. Nu är det årgång 2006 och då kostar den 389 kr på Systembolaget. Vi kommer att leta vidare efter något som faller oss mer i smaken.

Kvällens Lenoble får
Betyget 3

Vi öppnade en ny flaska. Det blev en enkel champagne från Hatt et Söner. Under de åren jag läst bloggar har jag aldrig varit med om en värre sågning än den som Hatt et Söners prestigechampagne  råkat utför. Det är klart att för 899 kr är naturligtvis kraven höga. Jag smakade ett glas på mässan Mitt Kök i Göteborg tidigare i höstas. Den skvätten jag drack var god, men jag har ingen erfarenhet av champagner i den här prisklassen och tänker därför inte lägga mig i debatten.
Vi tar oss däremot an en av deras enklare champagner.

Hatt et Söner Grande Cuvée Premier Cru Blanc de Blancs Brut.
Vingården klassificeras som Premier Cru, täcker flera hektar av Mont-Aimé-marken och ligger i champagnebyn Bergères-les-Vertus i Côte des Blancs.


Det doftar av sommaräng, citrus, lite päron och persika. Ganska så trevligt.
Smaken är torr och frisk. Den domineras av citrus, persika och aprikos. Eftersmaken är medellång och i den kommer det fram en del mineraler. Moussen är trevlig. Kanske är den här champagnen lite tillrättalagd för att ställa sig in hos de många. Den här kvällen tillhör vi och våra gäster den gruppen. Vi gillar verkligen den här champagnen.
På Systembolaget går den lös på 349 kr. Priset på xwine är detsamma.

Betyg 4-

3 kommentarer:

  1. Varför kallar till och med vinskribenter champagne för "bubbel" numera? Som om champagne inte vore något "särskilt". Vad är det jag missat?

    SvaraRadera
  2. @Anka o a f g! Du har alltså inte tagit del av påbudet från Vinskribenternas förening och Centrala Vinbloggskommitén ?

    SvaraRadera
  3. Kul och höra att du gillar den JC!
    Mvh
    Mathias
    HATT et SÖNER

    SvaraRadera