onsdag 20 februari 2013

Dolcetto från Domenico Clerico

I början på året drack vi vår första Dolcetto, den var från Roagna och skapade ett intresse att utforska mer av den här druvan. Några veckor senare var det dags för nästa Dolcetto, det blev en variant från Pecchenino.
I fredags var det dags för vår tredje Dolcetto. Denna gång är producenten Domenico Clerico. Jag blev i höstas smått imponerad av deras Barolo, som jag testade på provningen toppviner från förr hos importören Bristly Wine.
Årgång 2009 provades av Italienska Viner på sommaren 2011.

2007 Dolcetto Visadi, Domenico Clerico
Det görs ca 25 000 flaskor av denna dolcetto. De första dolcettoplantorna planterades 1950 och de senaste 2004. Macerationen varar 5-7 dagar tillsammans med druvornas skal.Vinet har legat 10 månader på rostfria ståltankar innan de buteljerades. På sin hemsida nämner Domenico Clerico inget om någon annan fatlagring. Italienska Viner skriver att det lagrats 5-6 månader. Hälften på nya och hälften på gamla barriques. Vi ska nog lita på IV:s info.


Doften är hyggligt stor och intensiv. Lite mer komplex än de två tidigare vi smakat. Här finns gott om mörk frukt: mörkblå plommon, mörka körsbär och slånbär.
Smaken är stram, ganska slank och samma mörka frukt i smak som i doften. Körbären är syrliga och drar mer mot körsbärskärnor dvs en liten bittrare ton. Vi tycker detta känns positivt. Tanninerna tar rejäla tag i gommen. Hustrun ser lite tveksam ut. Syran är tilltalande. I eftersmaken får frukten sällskap av några nypor örter och aningens lakrits.
Vi äter en kycklingrätt med en sås på lingon och enbär samt pasta. Vinet växer rejält med maten. Tanninerna gör sitt jobb och helt plötsligt ler hustrun och tycker att det här vinet har väl inte så jobbiga tanniner.
Vi fick en slatt kvar, som vi drack två dagar senare. Vinet är precis lika gott nu, men tanninerna har rundats av rejält. Det här kan man ju dricka helt utan mat.

Återigen en dolcetto som levererar och visar att det är ett enkelt och samtidigt gott vin till vardagsmat.
Jag hade lite mailkontakt med Gabriel på Bristly Wine (importören). Han skrev så här till mig:  Dolcetto är ett totalt okomplicerat vin som man inte ska fundera för mycket över. Det ska vara torrt och gott till pasta och pizza och inte ha för hög alkoholhalt 
 Den första delen håller jag inte riktigt med om. Det här vinet är så pass bra att man visst kan fundera över doft- och smakintrycken. Den senare delen uttrycker precis vad vi känner "Ett torrt och redigt gott vin, vars alkoholhalt (14%) vi inte kände ett dugg av".

Vinet är köpt via SB:s beställningssortiment och vi betalade 149 kr. Den tre år yngre (2010:an) kostar 129 kr.

Betyg 4

Vi kan återigen konstatera att Dolcetto gillar vi skarpt. Vi kommer att gå vidare i vårt sökande efter bra Dolcettoviner.

4 kommentarer:

  1. Mycket trevligt med lite Dolcetto. För vad det är värt, mina favoriter hittills är, förutom Roagna, Massolino och Giuseppe Rinaldi. Har en Bartolo Mascarello som jag inte vågat poppa ännu. Men jag håller med, när det kommer upp i den här klassen finns det gott om komplexare toner som absolut gör att man funderar en hel del över doft och smak.

    Ha de bra

    Mvh David

    SvaraRadera
  2. Tack för dina tips!
    Roagnas drack jag i januari och gillade. Massolinos, Rinaldis och Mascarello ska jag hålla utkik efter.

    J-C

    SvaraRadera
  3. Jag tycker också att Dolcetto kan vara värt att fundera över!
    En annan Dolcetto att hålla utkik efter är Burlottos. Annars är kanske Bartolo Mascarellos bäst, eller också Giuseppe Mascarellos eller Cappellanos...
    Mvh
    Tomas

    (Från och med årgång 2010 lagras Domenico Clericos Dolcetto enbart på ståltank. )

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Tomas för ytterligare Dolcettos att hålla utkik efter. Tack också för klarläggandet om Domenico Clericos lagring av Dolcetton. Jag har en 2010:a hemma, så det ska bli intressant med en jämförelse.

      J-C

      Radera