fredag 22 mars 2013

Veckans amarone: 2004 Corte Sant Alda

Vintern håller fortsatt även Västkusten i ett järngrepp. Det måste vara många år sedan vi haft en så långvarig vinter. Vi får värma oss inomhus och låta amaronen göra sitt jobb. Ingen CL-fotboll den här veckan, men det hindrar inte Vintankar från att plocka fram en flaska ur källarskrymslena.

Den här veckan blev det en amarone från Corte Sant´Alda.
Vingårdarna ligger nordöst om Verona i den lilla byn Mezzane di Sotto.
Den ägs av Marinella Camenari, som också är vinmakare. Hon uttrycker sin filosofi som "Det är min skyldighet att söka själen i denna plats och min målsättning är att vi aldrig ska utsätta rankorna för spänningar. Vi ska vara ett stöd för dem och när de behöver assistans finns vi där med naturliga hjälpmedel."
Vingården etablerades 1970 och det har pågått ett ständigt förändringsarbete. Dom tillämpar idag biodynamiska odlingsmetoder och Marinella är övertygad om stjärnbildernas betydelse för slutresultatet. Hon anger att det här är ett naturvin.
Idag förfogar man över drygt 16 ha och har en årsproduktion på 82 000 flaskor.
Det görs en Soave, en basvalpolicella samt två superiore och en recioto förutom de två amaronevarianterna.
Vi dricker ikväll deras standard amarone, men det görs också en prestigeamarone med namnet Mithas. Av standardamaronen görs det 12 000 flaskor. Prestigeamaronen Mithas görs det bara runt
1 000 flaskor av och endast exceptionellt bra år som 1995, 1997, 2000, 2004 och 2006
 Källa www.vinovativa.se 

2004 Amarone Corte Sant´Alda


Druvblandningen är 40% Corvinone, 30% Corvina och 30% Rondinella
Marinella Camerani torkar sina druvor på traditionellt manér i träbackar helt utan temperatur- eller fuktkontroll. Tack vare erfarna skördearbetare som kritiskt endast väljer de bästa klasarna samt de svala vindarna från Lessinibergen undviks eventuell röta helt.

Därefter övergår processen till det toppmoderna, där de torkade druvorna i februari får jäsa med naturliga jäststammar i öppna, franska träkar.
Corte Sant’Alda lagrar sin Amarone enbart i franska ekfat. Marinella använder främst barriquer men några 500 liters tonneaufat ingår också. Just det här vinet har lagrats 26 månader i franska barriquer och tonneau (20% nya).




Hustrun och jag njuter av det här vinet under tisdagen och onsdagen. På tisdagen när jag öppnar flaskan häller jag upp två glas, som får stå och luftas drygt 1,5 timma innan vi äter kvällsmat. En redig lyxkänsla en vanlig tisdagskväll. Vinet är precis lika bra på onsdagskvällen. Vi kan egentligen inte se att vinet förändrats något mellan de två dagarna.



Vi möts av en stor och komplex doft. Mörka körsbär, torkad frukt, katrinplommon och några små nypor örter.
Och så en intensiv russindoft. Att det är amarone i glasen råder det ingen tvekan om.

I munnen dyker det upp smaker som mörka, söta körsbär, katrinplommon, solmogna björnbär, torkad frukt och en del örter. Smaken är komplex och ingredienserna ligger där i lager på lager. Inte allt på en gång utan var sak i sänder. Allt förpackat i en elegant kostym. Det finns en liten pigg syra i mellanpartiet. Den är viktig för att  vinet inte skall bli syltigt. Tanninerna är undanträngda, men dom finns där, lena och silkiga. Eftersmaken är på amaronevis lång, utsökt och utdragen. Frukten och örterna får sällskap av russin med en liten sötma och försiktiga toner av fat.
Det vilar ett mått av stor elegans över den här amaronen. Helt på topp idag, men vänta inte för länge med att njuta av 04:an.

En amarone att njutas av på kvällen i sällskap av lite hårdostar och funderingar över livets väsentligheter.

Vi köpte vår flaska för snart fyra år sedan och betalade då 499 kr.
Nu är det årgång 2008 som säljs på SB. Årgång 2009 lär vara på ingång.

Betyg 4+

9 kommentarer:

  1. Låter gott. Drack 2008 lite för tidigt känns det som. Vill tipsa om Rizzardis vanliga amarone. Syrarik, fruktig och sammetslen i eftersmak. Ett kap. /Tobias

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilken årgång? 2008 är den som finns hos SB nu.
      Jag har en 2005 i källaren, verkar läge att testa den

      Radera
    2. 2008:an. Jag tycker mer om de unga. Det finns en ligger som jag tycker tappas bort när de lagras för länge. Så det är nog läge för 2005. Har sett att det släpps en intressant VP 1 april. Zyme. Drack deras amarone i somras. Underbar. Kolla in deras hemsida. Den lovar gott.

      Radera
    3. Intressant med Zyme. Och så klickar vi i en order på Rizzardi
      En får tacke!!

      Radera
    4. Detsamma! Läser din blogg varje vecka. Trevlig läsning och jag håller oftast med dig.... Ikväll blir det Napa. Dyrt men gott. Silver oak. Ljuvlig cab

      Radera
  2. Oz osaleta är det från zyme som släpps 1 april. Årgång 2007

    SvaraRadera
  3. Hej,

    Har precis fått hem 6 fl anno 1998. Vinet har antagligen passerat sitt bäst-föredatum. Kanske inte den bästa av årgångar heller. Trots detta kunde jag inte motstå ett köp via Robertson Wine, som sålde ut (flaska för flaska) från en privat vinsamling (källare under mark) i London. Pris: 250 kr/fl. Hade tur som även lyckades norpa åt mig 5 fl Flaccianello anno 2004. Dock inte till ett lika "förmånligt" pris. Frakt 240 kr all the way from UK. Att läsa din blogg är ett nöje och jag funderar på att låta dig få en fl av 1998:orna för att kunna läsa dina kommentarer om en förmodat övermogen Amarone. Men man vet aldrig. För två år sedan drack jag Tommasis bas-Amrone anno 1995 som en vän hade med sig när han kom på besök. Den var fantastiskt skick. Kork i perfekt skick, inga avlagringar överhuvudtaget i vinet som var häpnadsväckande gott. Särskilt om man betänker att vinet förvarats i normal rumstemperatur (förvissa mörkt och stilla) sedan år 2000.

    Ola

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är självklart intresserad av en gammal Corte Sant Alda. Naturligtvis betalar jag din självkostnad för vinet. Jag har aldrig druckit någon Flaccianello så finns det möjlighet att köpa in sig på en sådan flaska gör jag gärna det också.
      Hör av dig med hur du vill få betalt och hur vi kan lösa logistiken.

      Jag bor ett par mil söder om Göteborg.

      Radera
  4. Hoppsan! Nu har jag upptäckt att 1998 Corte Sant' Alda fick 3 glas av Gambero Rosso.

    SvaraRadera