måndag 3 juni 2013

Grignolino. Anyone?

När drack du en Grignolino senast? I mitt fall blev det den första någonsin i förra veckan.
Italienska Viner inspirerade mig till et köp.Vilket härligt namn på en druva. Grignolini! Fotbollsnörden i mig får mig att tänka på barndomens fotbolls hjältar "Gre-No-Li".

Numera renderar ett Köpenhamnsbesök alltid ett besök hos Fabio och Mie på Cibi e Vini. Den här gången hade jag tolv förutbeställda viner att hämta upp. Sex flaskor från Carlo Merolli och sex flaskor från Cibi e Vini. Det var resultatet av vinprovningen i april. Det är ju bara det att besöket hos Cibi e Vini resulterar i ytterligare ett par flaskor.
Nåväl, jag hade med mig stora resväskan på hjul så promenaden till Centralstationen tog bara lite längre tid.
En av de där extra vinflaskorna var just en flaska Grignolino. När Mie frågade om jag smakat detta, då mindes jag IV:s smått lyriska beskrivning.

2011 Grignolino d´Asti

Producent är Cascina  Tavijn som håller till i Astiprovinsen runt Basso Monferrato. Vingården drivs av Nadia Verrua. Dom odlar tre druvor: Barbera, Grignolino och Ruché och av detta gör dom fyra viner. Alla druvrena. Av barberan gör dom två varianter.

Färgen tar oss med en viss häpnad. Här talar vi ljust, ljust rött. Ja, nästan med lite orange inslag. Lite grumligt beror på att det är ofiltrerat.







Doften är diskret men ändå tydlig på något sätt. De röda bären och örterna är det som först av allt ger sig tillkänna. En lit ton av rosor, målarverkstad och röda äpplen tycker vi oss också känna.

Vi faller direkt för smaken. Röda bär i form av lingon, syrliga körsbär och röda vinbär ger en underbar syrlighet. Några stänk av mosade hallon. Rent av törstsläckande. Kryddor och örter tillför en egen dimension. Slankt är bara förnamnet. Vi dricker det till en enkel pastarätt, vi dricker det på egen hand  och vi dricker det av ren glädje.
Gott så in i bänken!!
Vilken tur att Mie frågade om vinet. Vilken tur att Patrik skrivit om vinet och att jag mindes något av detta.

Priset 95 DKK är inget annat än ett veritabelt fynd. KÖP!!

Betyg 4


















2 kommentarer:

  1. Vad kul att den gick hem! Det här är ju nog så långt från en amarone man kan komma? ;) Ljuvligt vin som jag är rädd att vi nära nog tömde Fabios lager av härförleden...

    Vi ska besöka Nadia Verrua om några veckor och hoppas då få prova hennes nya, osvavlade viner - en ruché och en grignolino. Hon har tyvärr slutat göra sin bottilagrade barbera superiore och lagrar numera allt på ståltank, ska bli kul att få höra hennes tankar om det.

    /Patrik

    SvaraRadera
  2. Mycket spännande som ni har att se framemot. Jag hoppas vi får en rapport så småningom.
    Visst är det så att detta är nästan amarones motpool. Och tänk jag är lika fascinerad av dom båda. Lite av vinnörderiets tjusning.
    Jag fick också med mig deras Ruché hem.

    JC

    SvaraRadera