tisdag 21 januari 2014

Gambero Rosso 2014. Del 3


I närheten av Monferrato hittas den här pärlan. Luigi Tacchino bjöd på tre viner.
Ett vitt vin Gavi 2012. Druvan är Cortese. Enkel och rättfram.
Två röda viner bjöds det också på och där charmades jag av deras Dolcetto Di Ovada 2011. Druvan är Dolcetto del comune di Lerma e Castelletto d’Orba. Jäst på ståltankar och sedan lagrats nio månader på ståltankar. Slankt och friskt med lätta tanniner och härlig frukt gör det här vinet lättdrucket, men ändå matvänligt-
Jag testar gärna det igen.


Deras Barbera del Monferrato med namnet Albarola från 2011 blev jag också nyfiken på. Kanske lite snällt och inställsamt, men samtidigt med en frukt som tilltalar mig. Bra syra och inte så mycket i tanninväg, men ändå något som lockar.



Ettore Germano bjöd på en mycket smakrik Langhe Riesling "Hérzu" 2011".  Ett vin väl värt att kolla upp lite nogrannare.
Barolo Ceretta 2009 lovar en del gott. Den här vill jag definitivt smaka mer av.
Barbera d´Alba Vigna della Madre 2011 är en barbera fullt tillgänglig idag och med härliga körsbär, plommon och aningens blommor. Ja tack, jag tar gärna en klunk till.

Acconero är en producent som har sin verksamhet runt Vignale Monferrato någon mil nordost om Asti i Piemonte. Tre viner smakade jag:
Giulin 2012. 100% Barbera
Bricco Battista 2010. 100% Barbera
Centenario 2010. 100 % Cabernet Sauvignon
Min favorit var Bricco Battista med en varm, röd frukt, lite kryddig och bra längd.

Vi gör en sväng till Salento, Apulien.
Ett vitt vin på druvan Fiano, ett rött på Negroamaro och ett annat rött på Primitivo.
Första gången jag smakade ett vin på druvan Fiano. Ganska tilltalande. Detta måste utforskas vidare.
Av de röda föredrog jag Negroamaro. Mörk, solvarm frukt, rejält med kryddor och en del fat. Tanniner som biter, men på ett anständigt sätt.




Lucia Fontana från Cantina Produttori Di Cormòns presenterade två vita viner. Vi är nu i det nordöstra hörnet av Italien i Friuli,inte så långt från gränsen till Slovenien och bara ett par mil från Adriatiska havet. Det här är ett kooperativ med över tvåhundra vinbönder. Lucia berättade entusiastiskt om deras projekt "The Vineyard of the World" och "The Wine of Peace". Du kan läsa mer här.




Isonzo Pinot Grigio 2012.
En trevlig liten aromatisk doft av äpplen, örter (kamomill) och ananas. Dofterna går igen i smaken men får nu sällskap av lite nötter.

Collio Friulano 2012 är gjord på druvan Tocai Friulano. Frisk i smaken. Citrus, gröna äpplen, örter och med en liten blommig touch och rostade nötter.

Två enkla men ganska trevliga viner. Speciellt Collio Friulano blir jag nyfiken på och testar den gärna lite mer ingående.


Två utställare från Sardinien var också närvarande.
Jag fastnade för producenten Pala. Dom visade upp två röda viner som var helt OK.
Cannonau di Sardegna Riserva 2011. Vinet är till 100% gjord på druvan Cannonau. Vinet har fått åtta månader på fat av cement och rostfritt stål innan det tappas på flaska. Intensiv rödfruktig smak parad med en del örter. Lite enkel kanske, men frukten och syran ger vinet en viss karaktär.
Monica di Sardegna I Fiori 2012
Gjord på druvan Monica till 100%. En helt ny erfarenhet för mig. Aldrig hört talas om den här druvan. Ungt, enkelt, slankt, ganska snällt och mjukt vin med röda bär, hygglig syra och små, snälla tanniner. Till vardagsmaten t ex grönsakssoppa, köttsoppa eller liknande. På SB finns ett vin på druvan Monica.


Jag avslutar med ett vin som tog mig med storm och överraskning. Ett sött vin från Umbria. Producenten heter Barberani och vinet är gjort på druvorna Grechetto och Trebbiano Procanico.
Vi fick smaka årgång 2008 och 2010 av Orvieto Classico Muffa Nobile Calcaia.
Det är verkligen något för gottegrisarna. En elegant söt smak med honung, saffran och lite kryddor. Vilket djup!
Men också med en friskhet som inte gör det sliskigt.Vilken lång eftersmak! Ge mig lite Foie Gras eller varför inte en riktig skiva smakfull getost!!

Ja, ni hör hur det låter. Bara så gott!!!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar