söndag 16 mars 2014

Barrique Restaurant & Wine Bar

Barrique har nu lämnat en undangömd parallellgata till Avenyn och återfinns numera på Berzeliigatan 18.
Den 31 januari slogs portarna upp på den nya adressen. I torsdags var det dags för Vintankar att göra sitt första besök.
Tack Arja för fotot
Alfredssons Communications hade ordnat med ett Event där Kakservice (min största kund) var inbjuden. Jag fick en möjlighet att haka på och en sådan chans missar inte Vintankar.
Barrique har vi alltid hållit högt i den göteborska krogvärlden ( se vad vi tidigare har skrivit  här.)  Nu dök det upp en chans att se deras ny lokaler.
Läget är ju helt perfekt nära till Stadsteatern, Scandinavuim och inte så långt till Ullevi.

Det bjöds på italiensk inspirerad plockmat och vin.
Det blev en allt igenom lyckad kväll. Bra mat och goda viner. Trevlig betjäning och riktigt god stämning.

Det känns givet att förlägga nästa "finmiddag" på Barrique.



Vi startade upp med lite Prosecco. Vi får en frisk doft av citrus och lite äpplen med en lätt blommighet. I gommen är vinet minst lika piggt. Citrus och äpplen återkommer nu i sällskap med en lätt brödighet. En aptitretande bitterhet i avslutningen. Enkelt, jomenvisst. Gott? Absolut. En trevlig start på kvällen!

Till buffén fanns det utöver Proseccon några andra viner att välja bland.















En Superiore från Zenato blev min favorit.
Det doftar av körsbär, kryddor och lite fat. Smaken är fylld av mörka körsbär och finmalda kryddor. Lite katrinplommon, en del kakao och toner av fat. Pigg syrlighet och lite lätta tanniner gör det här till ett trevligt buffévin.

Jonas skötte serveringen i baren med den äran. Glad och tillmötesgående såg han och de andra som serverade till att kvällen blev lyckad.


Jag hann växla lite vintankar med Chefssommelieren Lasse. Trots att han hade fullt upp i Fine Dining avdelningen gav han sig ändå tid att visa upp en del deras viner.


Jag frågade om de hade något på glas som var lite extra.
Jag fick då smaka en Shiraz från Teusner i Barossa Valley.
Oj, oj, oj vilket vin. Läs mer om vinet på importörens hemsida.
Ett riktigt kraftpaket packat med mörk frukt: solmogna björnbär, cassis och blå plommon. Elegant så det förslår och så där underbart balanserat mellan frukten, syran och tanninerna. En gigantisk eftersmak. Det blev en stund där jag innesluten i mig själv satt och smålog medan alla andra pratade med varandra.

Jag avslutade kvällen med ett glas Pinot Noir från Yarra Valley.
Ett betydligt slankare vin, men med en finstämd frukt, lite kryddor och mineraler. Frukten sände signaler om hallon, jordgubbar, inte fullt så mörka körsbär. En härlig friskhet med en fin syrlighet. Fjäderlätta tanniner ger vinet en speciell karaktär. Eftersmaken något längre än medel och med frukten i centrum.

Det här dricker jag gärna igen.

Avslutningsvis så skänker jag tacksamhetens tankar till Alfredsson och deras personal som bjöd upp till det här Eventet. Presentkakan som lät sin gamle magister och bokhållare få följa med och inte minst Barrique.
Vilken underbar krog och Vinbar.













2 kommentarer:

  1. Kul, vi var på samma event. Har även varit där efteråt och ätit australiensk tema-meny som var fantastiskt trevlig Teusner drack jag också, den var grymt god.

    Mvh
    Mattias

    SvaraRadera
  2. Jag var där i början av mars och blev inte så imponerad av de australienska vinerna. maten var god och det söta efterrättsvinet var väldigt gott. vi åt en fyrarätters meny med vin

    SvaraRadera