måndag 3 november 2014

Två Cotes du Rhone viner. Cellier des Chartreux vs Alain Jaume & Fils

Återigen en bloggpost om ett varuprov jag erhöll för ett par veckor sedan. Den här gången var det att vin från Cotes du Rhone. Ett alldeles färskt sådant också, då det handlar om årgång 2013.
Den här gången ställde jag det mot ett annat vin från Cotes du Rhone, fast det vinet var från 2012. Båda vinerna får godkänt. Ja faktiskt riktigt goda och jag dricker dom gärna igen.
Vinerna det handlar om är Cellier de Chartreux för 89 kr i beställningssortimentet och Les Champauvins som kostar 119 kr och också finns i beställningssortimentet. Det billigare vinet är ett varuprov medan det något dyrare (30 kr) är betalat av Vintankar själv. Kanske inte riktigt rättvist att jämföra viner med denna prisskillnad, men så blev det.
Det är när jag sätter mig ner för att "författa" mitt inlägg som jag upptäcker att dessa båda viner kommer från samma importör

Les Champauvins 2012 från producenten Alain Jaume & Fils.
Jag drack det här vinet för två år sedan. Det var då årgång 2010. Mitt omdöme då hittar du här.
Biologisk odling och certifiering i och med årgång 2012.
Den här vingården ligger en grusväg norr om Chateauneuf du Pape. Vinet är gjort på 70% grenache, 20% syrah och 10% mourvèdre.
2012:an känns mer tillgänglig och drickklar än vad 2010:an gjorde för två år sedan. Här finns en snygg och nästan lite förförisk doft av mörk frukt, örter, lavendel och aningens fat.

I munnen får vi en dryck som ger en sensuell känsla av solvarm frukt: körsbär, björnbär, hallon och något lite svarta vinbär. En fin samling provencalska örter hjälper till att hotta upp vinet. En nätt liten syra ger friskhet. Mjuka och lätta tanniner ger vinet tillräcklig pondus för att funka till maten samtidigt som det klarar sig bra på egen hand. I eftersmaken en liten läcker sötlakritspastill.
Riktigt gott.
Den som finner Chateauneuf-du-Pape-vinerna alltför dyra, så är detta en riktigt bra ersättare.

Betyg 4


2013 Cotes du Rhone, Cellier des Chartreux.
Producent är Cellier des Chartreux, som är ett kooperativ bildat 1929. Idag består dom av 70 odlare och förfogar över 500 ha vinodlingar. Den huvudsakliga verksamheten ligger alldeles väster om Avignon på kullarna som blickar ner mot Pujaut slätten. Du hittar mer på importörens hemsida.

Vinet är gjort på 60% Grenache, 30% Syrah och 10% Carignan.
Det här är ett något robustare vin. Doftmässigt finns det en del likheter i den mörka frukten och de tydliga örterna/kryddorna. Samtidigt känns CdC lite mindre elegant än Les Champauvins.

I munnen är det även här likheter. Återigen är det den mörka frukten och de finmalda kryddorna som gör att vinerna påminner om varandra. En lite pepprigare ton noterar vi i "hästvinet". Les Champauvins känns elegantare och har en något mer komplex smak. Båda vinerna har en fin syra som skänker vinerna friskhet.


Tanninerna  tar för sig lite mer och är inte lika mjuka och lena hos "hästvinet" som hos Les Champauvins.
Med detta sagt så vill jag ändå påpeka att CdC är ett alldeles utmärkt matvin, som jag mycket gärna dricker igen till någon av höstens grytor.

Betyg 3+



Vi sammanfattar detta som två bra viner, som gör sig utmärkt till många av de rätter vi äter under hösten. Jag tänker då i första hand på diverse köttgrytor. Les Champauvins är 30 kr dyrare och det motiveras av en något elegantare stil och är också något mer komplext i sin sammansättning. Personligen föredrar jag Les Champauvins, vilket återspeglar sig i min betygssättning.
Är det värt 30 kr mer? Det är nog snarare en plånboksfråga.
Käre läsare, jag föreslår att du gör en egen test. Båda vinerna finns, som jag skrev i ingressen, i beställningssortimentet med nr 75372 och nr 76800

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar