söndag 4 januari 2015

Rotwein från Dr.von Bassermann-Jordan

En av kvällarna på mellandagarna skulle jag träffa några kompisar, äta lite mat och se på fotboll på en av stadens sportbarer. Jag kom lite tidigt till stan och slank därför in på Barrique för att se om Rolf hade något intressant att smaka på. Visst hade han det. Ett spännande tyskt rödvin!!

2010 "Deux Nez"
Producent är Dr. von Bassermann-Jordan, beläget i byn Deidesheim i Pfalz, med en historia som sträcker sig nästan 300 år bakåt i tiden. Naturligtvis är det Riesling som de odlar i huvudsak (85%), men även andra gröna druvor som Weissburgunder och Chardonnay samt de röda druvorna Cabernet Sauvignon och Spätburgunder.
Det här vinet är gjort på den ovanliga druvkombinationen Cabernet Sauvignon och Spätburgunder ( Pinot Noir). Vinet har legat i 18 månader på Barriquer av fransk ek.
Jag har inte kunnat få fram den exakta blandningen, men det verkar som Spätburgunder dominerar. Någonstans läste jag att den skulle utgöra 2/3. Hur som så är det här ett riktigt spännande vin. Inte minst riktigt gott!

Jag fick det här vinet blint och noterade omedelbart en härlig doft, som vi förknippar med Pinot Noir. Ordentligt med röda bär och en hel del kryddor.

I munnen får jag ett vin med hyfsad slankhet. Det första jag känner är röda bär och en del kryddor, men ganska snart infinner sig smaker som jag inte förknippar med Pinot Noir eller Spätburgunder. Rolf berättar att här finns också en hel del Cabernet Sauvignon och då faller bitarna på plats. Den lite mörkare frukten typ svarta vinbär blir tydligare ju mer vi smakar av vinet.  Det är framför allt i eftersmaken vi noterar blå plommon, kaffe, kakao och ett uns vanilj.

Enligt Rolf ska detta vin lanseras i februari och då med ett pris på dryga 250 kr. Det här smakade definitivt mer.

Betyg 4

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar