torsdag 26 februari 2015

2007 Syrah, Annie Camarda

En amerikansk syrah var det mycket länge sedan vi drack. Den har legat ett par år i källaren, men nu är det dags.
Jag får googla lite för att få fram fakta om producenten, som är Andrew Hill vars verksamhet drogs igång 1989. Geografiskt befinner vi oss i Washington State på den amerikanska västkusten. Andrew Hill är involverade i fyra vingårdar i Columbia Valley: Champoux Vineyard, Ciel Du Cheval, Discovery Vineyard och Two Blondes.
Under 2000-talet verkar det som om dom endast gjorde Annie Camarda Syrah 2002, 2003 och 2007.

Vinet är gjort på Syrah till 100%. Druvorna kommer från vingårdarna Champoux och Ciel du Cheval. Vinet har legat ca ett år på nya franska Gamba ekfat och sedan ytterligare drygt ett åt på flaska.

Färgen är riktigt mörkröd med mörkvioletta stråk ut mot glaskanten.

I doften hittar vi en hel del kryddor bla svartpeppar. Fin mörk solvarm frukt bl a björnbär och mogna blåa plommon.
Ett lätt inslag av violer, rått kött och rökta charkuterier. På det hela taget en trevlig och välkomnande doft.

I gommen återkommer många av doftintrycken. Det råder en fin balans mellan frukten och kryddorna liksom mellan pepprigheten och de rökta köttet. Tanniner som biter, men på det där behagliga sättet som ett riktigt matvin gör.
I avslutet ger sig också violpastillen tillkänna och detta i sällskap med mörk choklad och aningens lakrits.

Allt detta låter ju jättebra. Visst var vinet gott. Visst funkade det perfekt till vår köttgryta, men jag tänder ändå inte på alla cylindrarna.
Jag har svårt att sätta fingrarna på vad det är som gör mig lite återhållsam.
Just nu finns vinet inte inne på "Bolaget". Om jag köper det igen? Vet faktiskt inte. Kanske/kanske inte. Den här flaskan kostade 299 kr 2011, då jag köpte den på "Bolaget".

Betyg 4-



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar