måndag 23 februari 2015

Schlager. En Prosecco

I dessa Mello-tider, så erbjöds jag ett varuprov. En Prosecco. Jag tillhör dom som mer än gärna dricker ett glas prosecco. I sina bästa stunder är detta ett höjdarvin, men jag har också smakat snälla, lättdruckna och ganska intetsägande varianter. Det här erbjudandet kom via PR-byrån Pretto PR. Namnet och flaskans utseende fick mig att tänka till en andra gång. Jag blir alltid lite fundersam när intrycket blir att man försöker sälja en produkt via namn och förpackning istället för med innehållet. Kanske är jag allt för konspiratorisk, men jag tackade ja till slut.

I helgen hade vi några grannar på middag. TV:n fick stå på i bakgrunden, så att grannbarnen kunde springa in och se något av bidragen som de var intresserade av. Vi började kvällen med att dricka ett glas av Schlager.
Producent är Spumantizzato da Vinicola Serena. Vi befinner oss någon mil norr om Conegliano, där familjen Serena producerat vin sedan 1881. Jag har gjort några hastiga sökningar på nätet och får intrycket av att här har vi med en stor producent som tillverkar en uppsjö av viner under olika varumärken. Jag har också sökt på "nätet" efter lite uppgifter om just det här vinet. Det finns lite spridda kommentarer från svenska mat- och vintidningar. En sökning hos winesearcher visar endast en butik som säljer den här proseccon. Just det, Systembolaget.
Vinet lanserades vad jag förstår första gången 2014 inför de svenska uttagningarna. I år sker en relansering inför "Mellot"
Nu återgår vi till vinet och vad vi tyckte om det.
Druvan är så klart Glera.

En trevlig ljusgul färg med massor av små bubblor som söker sig upp mot ytan kan vi notera precis efter att vi fyllt upp våra glas.

Doften är försiktig. Frisk med tydliga toner av gröna äpplen och citrus.

Smaken är torr och frisk, utan att på något vis bli knastertorr. Precis som i doften är det dom gröna äpplena och citrusen vi påminns om, men här finns också en tydlig päronsmak.Ganska kort i eftersmaken.
Enkelt och lättklunkat.

Alla gästerna tyckte att det här var väl helt OK t o m ganska gott.
Visst, det är lättdrucket och funkar bra som välkomst dryck. För min personliga del tycker jag att det är lite mainstream. Här finns inget som sticker ut och någon riktig egen charm finns det inte.
Jag har smakat många sämre varianter av Cava eller Prosecco. Det här är fullt drickbart t o m hyggligt. Jag dricker det gärna igen, men det är heller inget jag åker iväg och fyller på källaren med inför sommaren.

Betyg 3-

På "Bolaget" är priset 87 kr och det finns i beställningssortimentet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar