måndag 15 juni 2015

90-årskalas. Piggvar och champagne.

Min moster fyllde 90 år för någon vecka sedan. Det var vi naturligtvis något värt att fira. Det är ju också så att det är på den lilla gården där hon växte upp, som jag bor och min bror har sitt sommarhus. Vi hämtade henne i Göteborg och körde de fem milen söderut till det stället som är vårt ursprung.
Det blev ugnsbakad piggvar. Brorsonen Per var den som hade ansvar för tillagningen av fisken och den blev helt perfekt tillagad. Fisk och skaldjur var ju basfödan för min mamma och hennes syskon under hela deras uppväxt. Den maten var ju gratis. Det var ju bara att ta båten ut på havet och plocka upp maten. Dessvärre har fiskargenerna inte gått vidare till mig och min bror, så vi får köpa fisken istället.
90-års kalas med piggvar då är det ju bara en dryck som gäller.
Jag skrev för ett par år sedan om årgång 2002 av den här champagnen. Jag skrev då också lite om producenten. Du hittar detta här.
Druvblandningen är: Pinot Noir, Chardonnay och Pinot Meunier, där de två förstnämnda dominerar. Den exakta mixen varierar från årgång till årgång. Till en Millesime används bara druvor från Grand Cru och Premier Cru lägen i Montagne de Reims.

Doften är fortfarande frisk, även om vi kan börja ana oss till vissa mognadstoner. Röda äpplen av ett litet sötare slag är det första vi noterar, sedan tillkommer en del mineraler, lite snäckskal och aningens rostat bröd.

I gommen är det en frisk och torr champagne. Inte så våldsamt komplex, mer rak, enkel, lättdrucken och förbaskat god. Det vi noterar är gula äpplen, lite citrus och gula plommon. I eftersmaken hittar vi en del steniga mineraler.

Vi betalade 274 kr på "Bolaget", då vi köpte den. Nu är det 2008 som gäller och den har blivit en femma dyrare.

Betyg 4


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar