tisdag 9 juni 2015

Brunelli. Ett återbesök.

Förra årets stora vinupplevelse med tillhörande besök på Brunelli har jag skrivit om på Amaroneguiden. Det blev ett besök även i år på årets resa med Club Amarone.
http://www.clubamarone.se/wp-content/uploads/2014/10/brunelli-wineyard.jpg

Brunelli har producerat vin sedan 1936. Verksamheten är förlagd till San Pietro in Cariano i hjärtat av Valpolicella Classico. Dom förfogar över ca 12 ha, varav 2 ha ligger i Custoza (söder om Gardasjön).
Det finns också möjligheter för den som vill övernatta. Här finns två lägenheter och ett dubbelrum. Väldigt fräscha och fint inredda. Du hittar mer om detta här.

Det är en ren fröjd att möta Alberto och höra hans berättelse om deras viner. Naturligtvis fick vi en rundvandring, där Alberto på ett engagerat sätt berättade om gården, dess historia, deras filosofi runt vinmakning mm.

Vi provade sex av deras viner tillsammans med en lättare lunch med läckra smårätter.


Vi började med Carianum 2013, som är ett av deras vita viner. Det är gjort på sent skördade Garganegadruvor från deras vingård i Custoza.
Det finns en kryddighet och en fruktighet som tilltalar mig. De sent skördade druvorna plockar fram en mängd olika smakkomponenter. Vinet har därtill en bra friskhet.
Finns ej på bolaget. Hos Brunelli kostar vinet 8 euro.

Vin två var deras Ripasso Pa´Riondo, som är gjord på 65% Corvina, 10% Corvinone och 25% Rondinella. Vinstockarna har en ålder på 35 år. Årgången är 2013.
Efter den andra jäsningen har vinet fått runt tolv månader på stora ekfat. Här finns mörk frukt: körsbär, blåbär, björnbär och några stänk svarta vinbär. Lägg till lite örter, kakao och lite lätta fat, så blir smakbilden så gott som komplett.
 Detta är en bra Ripasso, men jag tänder inte till på ripassovinerna numera.
Den finns på "Bolaget" för 202 kr


Nu var det dags att prova deras tre olika amaronevarianter.
Först ut var deras standardamarone i version 2011.
Den är gjord på samma druvmix som Ripasson. Druvorna har fått torka i ca tre månader Jäsningen sker vid en låg temperatur och varar i nästan 40 dagar. Vinet får därefter ligga till sig i ca två år på stora ekfat.
En klassisk amarone med söta mörka körsbär i centrum, örter, en del kakao och lite fatisnlag. Ung, lovande och god. Den når dock inte de höjder som deras två pristigeamarone gör. Den finns inte på "Bolaget", men hos Brunelli ligger priset på dryga 20 euro. Absolut prisvärd!

Det är årgång 2009 av "Titari" vi får prova av den här fantastiska amaronen. Topp tre någonsin utbrister jag. Hustrun påpekar att jag tidigare sagt topp fem. Må så vara, men nu är den topp tre i min bok. Så god att jag vill bli lämnad ifred och bara njuta.
Den kommer från ett särskilt vingårdsläge i San Pietro in Cariano och är gjord på 75% Corvina och Corvinone, 15% Rondinella och en liten slatt Sangiovese. Druvorna har fått torka mellan tre och fyra månader. Vinet får mogna i ca tre år på nya ekfat (Allier).
Söta, mörka körsbär, blåbär, solmogna björnbär, en del örter, lite mineraler och med en gigantisk eftersmak där torkad frukt, mörk choklad, aningens kaffe och vanilj ger sig tillkänna. Elegans av stora mått samtidigt som den här amaronen har lite mer kraft och mer distinkta tanniner än deras andra två amaroneviner.
Jag har tre flaskor kvar i källaren av årgång 2009. Det är årgång 2010 vi får köpa, så jag beställer en låda. Vi får betala 43 euro på plats. Priset på "Bolaget" är 764 kr.

Av "Inferi" är det årgång 2010 som gäller. Den kommer från ett annat vingårdsläge med en något annan jordmån jämfört med "Titari". Den har också en liten annan druvmix med 70% Corvina, 15% Rondinella och 5% Corvinone. Den ligger i ca tre år på 18 hl ekfat
När jag provade 2009:orna förra sommaren höll jag"Titari" som aningens mer i min smak. Jag provade om "Inferi" tidigt i maj och då hade den växt ut till att vara fullt jämförbar med "Titari".
Inferi version 2010 känns lite yngre i sin struktur. Inte lika mycket kraft, men med en härlig elegans.
Söta mörka körsbär, mörk choklad, lite örter och torkad frukt. En lång vidunderlig eftersmak med aningens vanilj, espresso, mera söta körsbär med en lätt touch av sprit.
Ett fantastiskt vin som kommer att bli ännu bättre efter något år i källaren.
Hos Systembolaget vill dom ha 644 kr. Vi betalar 36 euro på plats. Frakt och svensk alkoholskatt tillkommer.

Vi avslutar provningen med ett glas Recioto 2013.
Här är druvorna 70% Corvina och Corvinone, 25% Rondinella och 5% Molinara.
Druvorna har fått torka i ca tre månader. Efter jäsningen får vinet vila upp sig i ca åtta månader på barriquer av fransk ek.
Ett sött, friskt och välbalanserat vin. Torkad frukt, mörka körsbär, lite örter och aningens viol.
Perfekt till alla desserter med choklad och mandel innehåll.
En fantastisk trevlig lunch med utsökta smårätter och bland det bästa som går att uppbringa av Amarone. "Titari" och "Inferi"  2009 blir bara bättre för var gång jag dricker dom. 2010:orna lovar mycket och deras 2010:or har redan hunnit få en del utmärkelser. Jag väntar på att mina ska komma hem och återkommer då med recensioner.
Jag beställer även deras vita vin Carianum, som jag skrev om lite högre upp i texten.
Ett vin vi inte fick prova, men som jag drack av förra året är Corte Cariano. Det var ett verkligt fynd för sina 8 euro flaskan. Jag blandar en låda med årgångarna 2011 och 2012.
Jag köper också ett par flaskor av ett vin som jag upptäckte förra året och som dom inte skriver så mycket om. Ett enkelt vin gjort på enbart Corvina, men som som har en lätthet och renhet som tilltalar mig. Friskt, lite körsbärssyrligt och en lätt bitterhet (krossade körbärskärnor) i avslutet. Väldigt gott till sommarens lite matigare sallader. "Ferve" . 
5 euro flaskan, vilket också är deras billigaste vin. Det finns tillfällen, då livet inte behöver något märkvärdigt. Det räcker så gott med en enkel druvjuice. Välgjort, läskande och gott!


Detta fick bli det sista reportaget från årets resa i Valpolicella. Det var vår fjärde resa med Club Amarone och jag är benägen att påstå att det var den bästa. Genomgående fantastiska producenter, oftast väldigt små, men med viner av yttersta klass.
Fredrik och Martina från Club Amarone hade ordnat ett fantastiskt arrangemang. Många nya, trevliga bekantskaper blev det också!

Avslutningsvis en dikt från Brunelli, visserligen tillägnat en häst, men den har också givit namn åt min favoritamarone!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar