fredag 25 september 2015

Vit Rioja 2010 Capellania

Det är inte ofta som Vintankar dricker vit Rioja. Jag tror faktiskt detta är det första blogginlägget om ett sådant vin. Anledningen till att det blev just det här vinet är att det utsetts till månadens låt oss dela en pava över nätet-september 2015 på vinforumet finewines.se

Producent är Marqués de Murrieta. Bodegan förfogar över 300 ha i södra Rioja Alta.

Vinet är gjort på druvan Viura, som vuxit på 50-åriga vinstockar. Alla druvor till detta vinet kommer från en och samma vingård, som ligger 450 m över havet.
Fermentering sker i ståltankar under drygt 20 dagar. Vinet får sedan vila upp sig i 18 månader på nya franska 225 liters ekfat och slutligen ett år på flaska innan det ska ut på marknaden. Knappt 39 000 flaskor gjorde dom av det här vinet.
Färgen har en vacker djupgul ton.

En ganska försiktig men ändå tydlig doft strömmar mot oss. Exotiska frukter, citrus, örter, vanilj och ett påtagligt inslag av fat.

I munnen får vi ett vin med en hyfsad syra och smaker av citrus, gula plommon, tydliga örter/kryddor och massor av ek. I avslutet finns såväl ett uns av honung som nötter och lite grapefrukt.

Det här är inget jag går igång på. Visst har vinet sina förtjänster, men jag tycker eken är lite väl påfrestande och jag brukar inte vara ekkänslig. Det var definitivt en trevlig erfarenhet, men heller inget jag kommer att köpa mer av.

Betyg 3+

Priset på Bolaget är 179 kr.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar