onsdag 13 juli 2016

Gosset Grand Rosé

I fredags när V och A besökte oss, så startade vi kvällen med ett glas rosébubbel ute i solskenet. Jag hade valt min absoluta favorit. Det har blivit så att alla roséchampagner jag dricker jämförs Gossets. Ännu har inget nått ända fram, men det är klart att för Gossets Rosé får man punga ut 500 kr för och då ska det så klart vara extremt bra.
Jag har under våren druckit två andra roséchampagner som jag verkligen gillar. Inte riktigt Gosset-klass, men jag kan rekommendera dem. Damien Hugot Roséchampagne ligger på ca 400 kr och är inte så långt ifrån. I dagsläget får man privatimportera den. Marc Hebrart Brut Rosé går lös på 286 kr och den finns i beställningssortimentet.

Du som vill veta lite mer om Gosset i allmänhet och Grand Réserve Rosé i synnerhet  kan läsa vad jag skrev för några år sedan.

Även den här kvällen levererar den här champagnen på ett strålande sätt.
Vi nås av en frisk och ljuvlig doft av smultron, jordgubbar röda äpplen och lite kalkhaltiga mineraler. Trevligt intro!

I gommen är det en frisk, smakrik och elegant dryck vi får ta del av. Precis som i doften är det första vi noterar smultron, jordgubbar och friska skogshallon. En fin, ordentlig syra (inte alls skarp) som för tankarna till röda äpplen (Cox Orange) och röda vinbär kan vi också notera. Det tillkommer efterhand mariekex och mineraler. I avslutet den där trevliga lilla bitterheten från blodgrape.

Betyg 5-

Kvällens champagne inhandlades för någon månad sedan på SB för 499 kr. Riktigt god idag, men min erfarenhet har visat att får den här roséchampagnen ett par år i källaren så tillkommer mognadstoner i form av nougat, rundhet och en liten krämigare struktur utan att friskheten reduceras.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar