måndag 22 augusti 2016

2010 Vigneti di Ravazzol från Ca´La Bionda

I min strävan att innan året är slut ha hunnit testa samtliga amaroneviner som Henrik Ungerth nämner i boken "Mina Favoriter" har jag nu kommit till nr 51. Det återstår således en amarone (TB Vigneto Alto). Vännen Toni ska besöka Bussola i höst, så mina förhoppningar att nå de 52 är stora. Den stora utmaningen kommer i försöket att göra en sammanfattning och landa i mina egna 10 favoriter.

Agricola Ca’ La Bionda ägs idag av Pietro Castellani. Vingården driver han tillsammans med sönerna Alessandro och Nicola. Den har varit i familjens ägo sedan 1902. Namnet har den fått efter Pietros farfars mor som var känd under namnet den blonda. Vid milleniumskiftet genomgick gården en genomgripande renovering. Dom arbetar efter ekologiska principer sedan år 2000. Arbetet med att certifieras drogs igång 2012.
Årsproduktionen är ca 150 000 flaskor, som fördelas på Valpolicella Classico, Superiore, Ripasso,två Amarone och så en Recioto. Deras stolthet är Amaronen som kommer från vingården Ravazzol.

Druvmixen är Corvina 70%, Corvinone 20% och Rondinella 10%, som kommer från vingården Ravazzol, som ligger på 200-300 meters höjd. Vinstockarna har en ålder på 50-70 år. Druvorna har fått torka i nästan fyra månader. Vinet har fått mogna på ekfat i nästan tre år och därefter i åtta månader innan det anses moget för marknaden.
I doften hittar vi de klassiska mörka körsbären, men också blåbär, lite torkad frukt, piptobak och en liten ton av Amaretto (björnklister säger vännen O lite vulgärt). En klassisk och finstämd doft säger vännen H.

Smaken är kraftig, välsmakande, intensiv och fruktdriven. Och detta på ett välbalanserat sätt.
Här finns söta, mörka körsbär, blåbär, solmogna björnbär och viktoria plommon.. En fin blandning på torkad frukt med ett visst russininslag. Vi noterar örter, och mineraler i mellan partiet. Avslutet är långt med mera mörk frukt, torkad frukt, ljus choklad och lite krossade körsbärskärnor.
Vi lät vinet få nästan tre timmar på karaff innan vi började avnjuta det, även om jag var där och gjorde några stickprovskontroller.
Vinet är ungt och mår säkert bra av några år till i källaren, då det kommer att visa upp hela sitt register på ett formidabelt sätt.

Betyg 4+

Jag köpte den här flaskan i Verona för snart två månader sedan. Minns jag rätt betalade jag 50 euro.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar