fredag 16 september 2016

Sortimentsprovning i Göteborg hos Theis Vine

Rekordvärme i september med temperatur över 25 grader. I den gassande solvärmen slank jag in på Familjen för att testa lite av vad importören Theis Vine har att erbjuda. Jodå, en hel del trevligheter fanns det. Några viner gick direkt in i Vintankarhjärtat. Nedanstående var det som föll mig mest i smaken.

En sådan här dag kändes det givet att börja med de kylda godbitarna. Cuvée Prestige från Cheurlin Noellat, där Chardonnay dominerar, hade en liten blommig bouquet med äpplen, päron och citrus i frontlinjen. I munnen är det torrt och friskt och där återkommer en fin äppelblandning, toner av päron och exotiska frukter. Här finns ett inslag av citrus och ordentligt med mineraler ( snäckskal och våt sten). Ett avslut med grapefrukt. En perfekt start på provningen.
At Roca hade en Rosé och en Brut Reserva. Det var den senare, gjord på druvorna Macabeo, Xarello och Parellada, som tilltalade mig mest. En riktigt hyfsad Cava med bra friskhet och torrhet. Smak av äpplen, päron, lite citrus och lätt fänkålston i avslutet.

Romanin Blanc IGP Alpilles.
Ett kärt återseende. Jag besökte den här vingården för fem år sedan, då vi cyklade Alpillerna runt.

Vinet är i huvudsak gjort på druvan Rolle (Vermentino) och en slatt Roussanne. Frisk i smaken med citrus, persika, en hel del örter och kryddor. Kanske inget stort vin, men charmigt och gott.
La Chapelle är deras andra vin. Vad jag skrev om deras prestigevin Le Coeur 2004 kan du läsa här. La Chapelle i årgång 2008 drack jag för fyra år sedan på en krog i Paris. Jag vart väl inte direkt imponerad. Du kan läsa vad jag skrev här.

Årgång 2013 däremot imponerar på mig. Det här slår många Cotes-du-Rhone- och enklare Chateauneuferviner. Här finns en härlig solvarm frukt, trevliga örter, bra syra och lättsamma tanniner.
Riktigt gott!
Fyra viner från Benanti på Sicilien.Trevliga saker alla fyra, men här imponeras jag mest av Serra della Contessa. Jag har tidigare bloggat om årgång 2006. Nu får vi testa 2012, som har en bärkompott som tillsammans med örter/kryddor och etnamineraler helt enkelt är förbaskat gott. Ungt idag, men ändå väldigt njutbart och det kommer att utvecklas fint de närmaste åren.
Just nu hittar jag inte det hos SB, men håll utkik efter när det dyker upp nästa gång.


Castelluccio är en liten producent i Emilia-Romagna. Av de här båda vinerna är det Ronco dei Ciliegi som jag attraheras av. Vinet är gjort på 100% Sangiovese. Här finns läckra lite syrliga körsbär, lite enbär och med en trevlig kryddighet. Fin mörk frukt i det hyfsat långa avslutet.
Det här dricker jag gärna igen.




Ett litet axplock av det som jag främst blev attraherad av.
Stort tack till Theis Vine för en trevlig eftermiddag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar