lördag 15 oktober 2016

2004 Amarone Le Ragose

Le Ragose är en vinproducent i Valpolicella vars viner jag kom i kontakt med för drygt fyra år sedan. Jag blev omgående förtjust i allt från det enkla Valpolicella-vinet till prestigeamaronen Marta Galli.
2012 hade Le Ragose ingen svensk importör så det blev att köpa vinerna från den dansk/italienske vinhandlaren Carlo Merolli. Sedan ett år tillbaks har Le Ragose en svensk vinimportör Vino Conoscenza.
Producenten Le Ragose ligger i den östra delen av området Valpolicella Classico. Vi är i den södra delen av kommunen Negrar. Le Ragose ligger på några kullar 250-400 m över havet.
Druvorna är 60% Corvina, 30% Rondinella samt 10% övriga tillåtna druvor som, efter lång maceration (20-30 dagar) och ett inledande år på rostfritt stål, fått ligga till sig 4-5 år på slavonska botti.
Senare årgångar har andelen Rondinella minskats till 20% och Corvina till 50% till förmån för druvan Corvinone som nu utgör 20%.
Den som vill veta vad jag tyckt om andra årgångar klickar helt enkelt på resp årtal:  20022003,200420052006 och 2007. Den som vill testa lite av Le Ragoses sortiment kan göra detta med den blandlåda som finns hos SB. Jag skrev ett blogginlägg i december om vad jag tyckte. 
Det har gått tre år sedan jag senast drack årgång 2004. Och visst har det hänt en hel del. Framförallt har det blivit en mogen amarone, där frukten tar en större plats. Den torkade frukten har blivit tydligare och tonen av russin i eftersmaken mer markant.

I doften är detta inte lika tydligt. Här är det fortfarande den mörka frukten med körsbär, björnbär och blå plommon som dominerar. Lite örter och kakao känns också.

I munnen känns frukten tydligare med mogna blåa plommon, söta, mörka körsbär, lite skogsbär och ett försiktigt örtinslag. Syran ger fortfarande vinet en bra friskhet. Tanninerna mer avrundade. I eftersmaken kommer den torkade frukten med tydliga russin fram på ett sätt som överraskar mig. En försiktig ton av espresso, unset vanilj och en lite kraftigare ton av riktigt mörk kvalitetschoklad finns där också.

2004:an är nog nära sin topp nu. Detta var min sista av just den årgången. Det känns bra att avsluta på det här sättet.
Betyg 4+

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar