onsdag 9 november 2016

2008 Amarone Acinatico, Stefano Accordini

Till förra veckans CL-matcher var det Stefano Accordinis "vanliga" Amarone, som tillsammans med lite hårdostar fick utgöra sällskap till fotbollen. Vi har besökt gården ett flertal tillfällen senast förra året, då vi på 2015 års Valpolicellaresa i regi Club Amarone, åt en långlunch och provade samtliga av deras viner. Du kan läsa om det äventyret här.
Det är två år sedan jag senast drack 2008:an. För fyra år sedan skrev jag om 2005:an.

Druvblandningen är 75% Corvina Veronese, 20% Rondinella och 5% Molinara. Druvorna har fått ligga på tork i ca 120 dagar. Vinet har legat på nya barriquer av fransk ek runt 24 månader innan det buteljerades. Ingen filtrering.

När är en amarone som bäst? Det är väldigt olika dels beroende på årgång, men också på producenten.
Grundregeln är att en amarone ska vara fem år plus årtalet på flaskan, vilket jag brukar hålla mig till. Åtta till tio år anses för många amarone vara den optimala åldern. Det senare stämmer ganska väl på Accordinis Acinatico Amarone 2008. Den är nog ganska så nära sin topp och kommer att ligga där i åtminstone två/tre år till. Du som har några 2008:or vill jag ge rådet: Testa en flaska nu.

Vinet har en en ganska stor och kraftig doft. Inslaget av mörka körsbär känns väldigt tydligt, men också torkad frukt, lite örter och någon liten ton av kakao kan jag notera. Det doftar helt enkelt Amarone.

I munnen är det den solvarma mörka frukten som jag omgående möter vid den allra första klunken. Här finns framförallt söta, mörka körsbär, men också björnbär, plommon och någon liten hallonton. Smaken är verkligen komplex med många fina nyanser. Den torkade frukten är klart märkbar fast inte så mycket russin mer dadlar och fikon.En liten fin örtsamling, lite mineraler och en del kakao.
Fortfarande har vinet en bra friskhet genom syran. Tanninerna är alldeles sammetslena. Att vinet är på väg in i en mognadsfas märks genom att det idag känns mjukare och rundare än för två år sedan. Och den torkade frukten är mer markant.
Eftersmaken är riktigt lång med härlig mörk frukt och än mer torkad frukt. Avslutet med lite espresso och bitterljuv mörk choklad är suveränt. Alkoholen ska enligt etiketten vara 16%. Det tror vi knappt på. Helt infångad av frukten som den är.
Betyg 4++
Vår flaska köptes i juni 2012, då vi besökte Accordini. Minns jag rätt betalade vi 27 euro. Här kan vi tala om mycket vin för pengarna.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar