tisdag 13 december 2016

Cuvée Prestige, Paul Déthune

Brorsonen disputerade i torsdags. I fredags var det middag på institutionen. I lördags fick vi möjlighet att fira honom lite mer privat. Det måste så klart till en champagne för att sätta tonen. Ur källaren plockade jag fram min sista flaska av Cuvée Prestige "Princess des Thunes".

Paul Déthune har sin verksamhet i utkanten av byn Ambonnay, där dom förfogar över 7 ha vingårdar.
Odlat vin har man gjort här i flera sekler. En omställning till hållbart jordbruk har gjorts.
Knappt 60 000 flaskor fördelade på nio olika cuvéer gör dom. Jag har provat tre av dom och min favorit är deras Blanc de Noirs.
Jag köper mina flaskor av näthandlaren Franska Vinlistan. Någon gång emellanåt dyker dom upp på SB, men för tillfället finns det inget tillgängligt där.
Blanc de Noirs har jag skrivit om ett flertal gånger bl a här. Kvällens vin "Cuvée Prestige" skrev jag om för tre år sedan. Deras Extra Brut på halvflaska skrev jag om här.

Cuvée Prestige är gjord på lika delar Pinot Noir och Chardonnay. 70% är från den senaste skörden (2005) och 30% är s k reservvin. Den buteljerades i maj 2006 och degorgerades i januari 2013

Vi möts av en försiktig doft av gul/gröna sommaräpplen, lite rostat bröd, en del grusiga mineraler och någon ton av citrus.

Smaken är så klart torr och frisk. Den ungdomlighet jag upplevde för tre år sedan håller på att ersättas av lite mognadstoner. Här finns tydliga toner av äpplen, lite röda bär (främst smultron), brioche, mandlar, gula stenfrukter, steniga och kalkiga mineraler. Avslutet får mig att tänka på blodgrape och någonstans där finns också lite torkade aprikoser.
Visst är den strålande bra, men jag gillade den där ungdomligheten jag fann för tre år sedan något bättre.

Betyg 4

Flaskan inköptes 2013 för 375 kr.. Det är mycket champagne för dom slantarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar