måndag 6 februari 2017

2012 Amarone Classico, Brigaldara

Jag fick äran att välja februarivinet på vinsajten finewines.se "Låt oss dela en pava över nätet". Det fick så klart bli en Amarone.  Under senhösten lanserades den nya årgången (2012) av Brigaldaras Amarone Classico på Systembolaget. Detta fick bli mitt val.

Brigaldara är ju en producent jag uppskattar.
I den lilla byn San Floriano i Maranodalen ligger Brigaldara. Tillsammans med Negrar, Fumane, San Pietro in Cariano och Sant’Ambrogio utgör Marano en av de fem berömda dalarna i Classico-omådet. Brigaldara är en av de tolv familjerna i sammanslutningen “Famiglie dell’Amarone d’Arte” som arbetar för att bevara kvaliteten i amaroneproduktionen i regionen. Redan 1260 omnämns Brigaldara i rullorna och alltsedan 1929 äger familjen Cesari egendomen. Men det var inte förrän 1979 som Brigaldara började producera vin under eget namn. Runt San Floriano växer gårdens druvor på cirka 200 meters höjd. I den vingård som kallas Case Vecie, och som producerar det exklusiva Amaronevinet med samma namn, sträcker sig odlingen upp till 450 meter.

Dom gör tre Amarone: Amarone Classico, Case Vecie och en Riserva. För lite drygt två år sedan var jag med om en provning i regi Henrik Ungerth och Barrique Wine Bar här i Göteborg, där vi provade deras tre amarone. Du kan läsa om detta här.
Vad jag tyckte om årgång 2011 kan du läsa här.
Classicon är deras basamarone. Den är gjord på 50% Corvinone, 20% Corvina, 20% Rondinella och 10% diverse tillåtna druvor. Druvorna har fått torka i ca 4 månader.
Vinet har fått ett år på barriquer och två år på 25 hl ekfat.

Vi dricker vinet under två dagar. Dag ett häller jag upp halva flaskan i två glas (Orrefors Difference Primeur) som får stå i dryga två timmar innan vi börjar avnjuta det. Vi har en bit parmesan och en bit Vesterhavsost som enda tillbehör.

Ganska omgående kan jag konstatera att det här är ett mycket ungt vin och att det säkert kommer att utvecklas en del de närmaste åren.
En stor och typisk amaronedoft möter oss. Här finns mörk frukt,  en hel del torkad frukt, lite örter och aningens vanilj. En kvardröjande ton av alkohol noteras dag ett, medan dag två är den kraftigt reducerad.
I munnen återkommer den mörka frukten. Nu i form av söta, mörka körsbär(moreller), blåbär, björnbär och plommon. Inslaget av torkad frukt är påtagligt: fikon, dadlar, lite russin och katrinplommon. Ett visst inslag av örter och en försiktig ton av vitpeppar tycker jag mig känna.
Det finns en bra syra som gör att vinet känns hyfsat friskt och aldrig är i närheten av att bli kladdigt. Små, nätta tanniner ger vinet en bra ryggrad. Eftersmaken är lång med mera söta körsbär, lite romrussin, mörk choklad, och aningens espressokaffe. I avslutet finns en restsötma som är aningens för hög i min smak.
En liten störande ton av alkohol finns det, framförallt den första dagen. Jag är ganska övertygad att den kommer att ha reducerats kraftigt inom något år.

Vi dricker vinet under två dagar. Det händer inte så mycket. Den lilla alkoholhetta som noteras dag ett blir något mer tillbakadragen dag två.

Jag tycker att årgång 2012 är lite svagare, inte samma tryck i smakerna som årgång 2011.
Betyg 4
Priset på "Bolaget" är 301 kr. Det verkar finns gott om flaskor runt om i vårt land.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar