onsdag 1 februari 2017

Brunelli. Januari: Campo Inferi

 Azienda Agricola Brunelli har blivit lite av vår favoritproducent i Valpolicella. Deras viner håller en mycket hög kvalitet. Ja inte bara deras två Riservor utan över hela linjen gör dom viner som vi verkligen uppskattar. Det första mötet med Alberto har etsat sig fast i vårt minne. Vi blev väldigt väl mottagna och fick en presentation av vingården som gjorde stort intryck på oss. Jag har skrivit en artikel om detta på Amaroneguiden. I höstas bodde vi några dagar på deras Agriturismo, vilket jag skrev om här
Visar DSC08666.JPG
Lätt snöfall i San Pietro in Cariano. Några dagar med  ordentlig kyla -6 grader.
Vår tanke är att vi varje månad under 2017 ska ägna ett av Brunellis viner lite extra mycket utrymme här på bloggen. I januari blev det Campo Inferi som fick stå i centrum.
Inferi är gjort på druvorna Corvina 70%, Rondinella 25% och Corvinone 5%. Druvorna har torkats i fyra månader. Jäsningen äger rum i 40 dagar i låg temperatur. Vinet får sedan mogna i 36 månader på ekfat som är 18 hl stora. Efter buteljering får vinet vila upp sig i närmare ett år på flaska innan det är redo för marknaden.
Det görs mellan 4000-5000 flaskor av Inferi.




Årgång 2011 är den senast släppta av den här underbara Amaronen. Det har nu gått ett par månader sedan vi senast drack den. Vi hittar fortfarande samma fina ungdomliga frukt i både doft och smak.
Visst kommer den att utvecklas fint de närmaste åren. Det är min övertygelse. Fast den är redan nu enastående god. Den kräver ett par timmar i karaff för att släppa fram smakerna och vädra bort den lilla alkoholton som finns direkt efter öppnandet.
Doften är rent förförisk med de mörka körsbären som en klangbotten och med örter, kakao och torkad frukt som virvlande flöjttoner.

I gommen börjar det med en kraftfull smak av nyplockade mörka bär (körsbär, björnbär, blåa plommon). Visst finns här kraft men också elegans. Strax därpå ett lager av örter och kryddor, sedan torkad frukt och lite mörk choklad. En bra syra och  de finkalibrerade tanninerna ger vinet ett litet återhållsamt intryck (precis som senast). Eftersmaken är redan nu ljuvlig med mera söta, mörka körsbär, torkad frukt och bitterljuv mörk choklad.
Ett fantastiskt vin redan idag i all sin ungdomlighet, men jag är rätt säker på att redan om ett år, när smakerna kommer att ha djupnat, så kommer Inferi att nå de högsta av Amarone-höjder.
Betyg 5-
Hos Systembolaget är priset 644 kr. Vi har köpt vår flaska direkt av Brunelli och betalade då 37 euro +frakt+sv alkoholskatt. Priset landar då på knappt 450 kr.



Årgång 2009
Just nu i en underbar drickfas. Absolut på topp. Jag tror inte man ska långlagra denna utan jag kommer dricka upp mina flaskor de närmaste två/tre åren.

En ljuvlig Amaronedoft, där de mörka körsbären tillsammans med lite torkad frukt (inte så mycket russin) och örter försätter oss mer eller mindre i trans. Ett riktigt sniffarvin.




Smaken har fått lite mer tyngd och djupnat en del sedan jag senast drack en 09:a. Den mörka frukten (mogna, söta körsbär, björnbär, katrinplommon), lite kryddor, aningens torkad frukt och kakao bokstavligen omfamnar oss. Genom den finstämda syran har Inferi behållit sin friskhet. Tanninerna har mjuknat något, men är fortfarande spänstiga och bjuder ett litet motstånd. Eftersmaken är magisk med mera söta körsbär, torkad frukt, mörk choklad, körsbärskärnor, lite järnmineraler och någon liten ton av espressokaffe.
Betyg 5

2000 Inferi
Vad händer när Inferi får lite ålder? Brunelli kom relativt sent in i mitt Amaroneliv. Det var först i och med årgång 2009 som jag upptäckte deras viner. Vid mitt besök i höstas så inhandlade jag en Inferi från årgången 2000 för att kunna få svaret.

Jag tycker att detta är ett helt annat vin. Bra eller dåligt? Ja det beror helt enkelt på hur man vill ha sin Amarone. Uppskattar man friskhet, ung frukt och en viss stramhet, då ska man nog inte låta sin Inferi bli så mycket äldre än 10 år.
Är det däremot så att man vill ha mycket mer mogen Amarone med djupare, mörkare toner, alldeles sammetslena tanniner och mer tillbakadragen syra. Ja låt då din Inferi bli åtminstone 15 år gammal.

Personligen föredrar jag ungdomlig frukt i en liten stramare stil, så jag tycker Inferi är som bäst då den är mellan 6 och 8 år gammal.

Betyg 4























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar