söndag 19 mars 2017

2008 Costasera Riserva, Masi

Vi provade under februari tre olika årgångar av Masis Costasera Riserva. Det blev en hyllning av stort format från Vintankar. Klicka på vidstående länk 2006,2007 och 2011, så kan du läsa det hela.
I kommentarsfältet var det en  läsare som undrade om 2008:an, eftersom jag inte testat så fick det bli så för några dagar sedan.


2008:an känns fortfarande väldigt ung och vill inte riktigt släppa loss allt det där underbara som vi anar oss till under ytan.
Doften är försiktig, men ändå tydlig med sin mörka frukt, jord, läder, tobak och torkade frukt.
På det hela väldigt angenäm, men inte det där maffiga som vi kände i 2006:an och 2007:an.
I munnen är det en återhållen mörk frukt vi får smaka, men visst de söta, mörka körsbären finns där liksom blåa plommon och björnbär. Torkad frukt, örter, kakao och aningens espressokaffe noterar vi också. Eftersmaken är lång men bitterheten från den mörka chokladen och krossade körsbärskärnor är mycket påtaglig.
Den här årgången känns i nuläget lite stramare och bjuder inte upp på samma sätt som årgångarna 2006 och 2007 gjorde.
Vi känner dock, som jag skrev tidigare, att det finns en massa trevliga smaker som ligger och väntar på att bli förlösta. Mina resterande flaskor ska nog få ligga till sig i två år innan jag plockar fram nästa flaska. Under tiden dricker jag de alldeles underbara årgångarna 2007 och 2006.
Betyg 4

Kanske lite snålt betygmässigt, men min förhoppning är att när jag om två år öppnar nästa 2008:a så blir det betyget 5.

2 kommentarer: