fredag 31 mars 2017

2010 Deux Nez, Rotwein från Dr. von Bassermann-Jordan

I lördags drack vi vår sista flaska av det här vinet. För dryga två år sedan fick jag smaka Deux Nez 2010 blint på den utomordentligt trevliga vinbaren Barrique. Jag blev helfrälst och skrev ett blogginlägg som du kan läsa här.

Förra hösten var jag på en vinresa i Pfalz. Vi besökte då producenten Dr. von Basserman-Jordan. Min uppfattning om en verkligt seriös och ambitiös producent stärktes. Läser du mitt "reportage" om detta så förstår du varför.
Vinet är något så unikt som en blandning av Pinot Noir(80%) och Cabernet Sauvignon (20%). Druvorna kommer från Bassermann-Jordans bästa vingårdslägen på sandiga och kalkrika lössjordar. Vinifieringen sker var för sig för respektive druva liksom lagringen i 18 månader på små franska barrique-ekfat, därefter blandas det till ett vin.

Doften har en typisk Pinot-karaktär med massor av röda bär och en del kryddor.

I munnen är det till en början de PN-liknande attributen (röda bär och kryddor) som dominerar, men efterhand dyker det också upp drag som jag förknippar med Cabernet Sauvignon såsom blåa plommon, svarta vinbär, lite jord och cederträ. Bra och fina syror. Visst finns tanninerna där, men mjuka är dom utan att bli det minsta mesiga. I eftersmaken dyker det upp kakao, lätt rostat kaffe och någon liten vaniljton. På intet sätt dominerande utan endast som höjande av vinets komplexitet.

Våra gäster öste superlativ över vinet. Själva var vi också riktigt nöjda med hur vinet betedde sig. Jag är tveksam om det kan bli så mycket bättre än så. Å andra sidan är det inget som behövs. Helt på topp idag tycker jag.

Betyg 4+

Årgång 2010 har så klart varit slutsåld ett tag, men årgång 2013 verkar finnas i beställningssortimentet till ett pris av 394 kr. Det var den årgången jag drack på en middag i Pfalz i höstas. Mitt omdöme då var: Sagolikt gott. Hög tid att fylla på lagret.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar