fredag 24 mars 2017

Ännu en Amarone från 2007: VaioArmaron

Amarone 2007 är ett av våra projekt under 2017. Det är ju en årgång som har ett väldigt gott ryckte. I sin struktur mer elegant än många andra årgångar. Jag tycker mig också ha märkt att den nu vid tio års ålder har börjat nå sin topp. Det är anledningen till att jag under 2017 kommer att testa så många 07:or jag kommer åt.
Så här lång har det blivit:
Speri och RossonVilla Canestrari Riserva 1888Costasera Riserva , Bertarole och Allegrini samt Casadei Bepi (Viviani)


Ni som följer min blogg vet att Vaio är en av de Amarone jag är väldigt förtjust i och som jag med jämna mellanrum återkommer till. År efter år levererar den underbara smakupplevelser. Då den är ung krävs flera timmars luftning, vilket var fallet då jag i höstas provade 2011. Det gjordes ingen Vaio 2010. Årgång 2009 har jag ännu inte provat, men det är nästa Amarone som ska drickas. Annars har jag druckit samtliga årgångar från 2003 och framåt samt två lite äldre från 1990-talet. Klickar du på respektive årtal så får du mina tankar: 199319972003200420052006, 2007 och 2008

Det har nu gått dryga två år sedan jag senast drack Vaio 2007, då var den lite av en besvikelse, men det kan hända mycket på två år. Redan nu kan jag avslöja att så har det verkligen gjort. Vaio 2007 är inne i ett underbart drickfönster just nu och kommer så förbli i flera år. Vi följde den under tre dagar. Den blev faktiskt bättre hela tiden. Dag tre hade den blivit mjukare nästan sammetslen och med begynnande mognadstoner. Men vi tar det från början. Vi dricker alltid våra amarone i glasen Orrefors Difference Primeur. Jag häller upp knappa 20 cl i två glas. Dessa får stå och lufta sig i dryga timman.

Doften är fylld av mörk frukt: mörka körsbär, skogsbär, blåa plommon, lite örter och torkad frukt.
Vi tycker oss också skönja lite kakao och kanske någon liten ton av hemkola, men den mörka frukten dominerar.

I gommen är det en stor och förtjusande mörk frukt med de mest läckra, söta, mörka körsbär man kan tänka sig. Björnbär och blåbär noteras också. En hel del torkad frukt: fikon, dadlar, katrinplommon och aningens russin. Örter och lite kryddor finns där, visserligen i små mängder men ändå tydliga. Syran ger vinet en bra friskhet och gör så under alla de tre dagar vi provar vinet. Tanninerna märks mest den första dagen och bjuder på ett småtrevligt motstånd. Dag tre har de blivit alldeles sammetslena, men noterbara.
Eftersmaken är bara så lååång. Komplex och djupnar efterhand. Det finns en liten bitterljuv ton redan från början, som för oss betyder riktigt mörk kvalitetschoklad, några droppar espressokaffe och körsbärskärnor. De mörka körsbären har en härlig liten restsötma och den torkade frukten är sagolik.
Vansinnigt gott helt enkelt. Lyckliga alla som har Vaio 2007 hemma!

Betyg 5

På "Bolaget" är det årgång 2011 som gäller. Priset är 399 kr. Den är ung och mycket lovande. Självklart har vi fyllt på vårt lager.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar