söndag 30 januari 2011

Chablis Boissonneuse

Efter ett par stressade veckor och en halsinfektion är det dags att få ner några rader om en trevlig chablis som dracks för snart fjorton dagar sedan.

Producent är JM Brocard. Den här chablin är odlad på en sluttning utanför byn Préhy. Detta är ett biodynamiskt odlat vin. Det känns bra att vinstockarna inte besprutas. Jag är själv lite skeptisk till begreppet biodynamisk, vilket ska förstås så att arbete med skörd och annat görs när sol och måne befinner sig i rätta lägen. Jag är däremot dessto mer positiv till en odling utan besprutning och konstgödsling. Mina egna husbehovsodlingar har jag haft i snart 30 år. Helt utan besprutningar och konstgödsling. Rotfrukter och grönsaker året om som smakar fantastiskt gott om jag själv får säga så.

Åter till vinet:
Chablis Domaine de la Boissonneuse årgång 2007.
Vinet dracks en söndag för fjorton dagar sedan till en torskrygg med potatis och skirat smör mmm....
Färgen var gröngul med silver inslag. Doften var tydlig av grön/gula äpplen med inslag av clementin och aprikos. Mycket distinkt och trevlig.
Smaken hade en härlig friskhet, tydliga mineraler, gul/gröna äpplen och en citrus nyans som var uppfriskande. Allt i en mycket god balans.

Detta är ingen stor chablis men en mycket trevlig sådan. Gick utmärkt ihop med fisken. Det var min sista flaska. Nu är det årgång 2009 som finns på SB. Några sådana här vill jag ha i källaren för att ta fram vid behov som husets vardags chablis.

Betyg 3+

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar