måndag 13 juni 2011

Ferrer Bobet 2007

Priorat, sydväst om Barcelona, har blivit ett område som hustrun och jag allt mer har börjat att undersöka. Jag har tidigare den här våren skrivit om två  Prioratviner Scala dei Prior 2007 och Serras del Priorat 2008.
För ett par veckor sedan läste jag på Winepunk om ett Prioratvin som lät intressant -  Ferrer Bobet.

På bolaget hade dom nu bytt årgång till 2007. Vid mitt senaste besök på SB i Nordstan slank så en flaska Ferrer Bobet 2007 med. Den flaskan jag provar är då två år yngre än den som WP skrev om. En annan som också provat just den årgången kan du läsa om här.
Druvsammansättningen i 07:an är 61% gamla Carignan, 37% Grenache och 2% Cabernet Sauvignon.
Det omedelbara intrycket är att detta vinet har mycket gemensamt med de Chateauneuf-de-Pape-viner vi druckit under våren.
Färgen är rubinröd.
I doften känner vi skogsbär, lite plommon, en del örter och en viss blommighet dyker upp på slutet. Allt i en mycket trevlig sammansättning.
Smaken: Gommen möts av trevliga bär, körsbären känns tydligt, så även hallonen och vi anar oss till lite björnbär. En viss syrlighet får oss att tänka på de där lingonen, som man som barn på sensommaren stoppade i sig. Visst finns här tanniner som ger vinet lite karaktär. I den långa fruktiga eftersmaken känner vi en moccaton.
Vinet är ungt men det känns faktiskt drickfärdigt redan nu.
Det här är det bästa av de tre Prioratvinerna vi provat. En klockren 4.

Betyg 4.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar