söndag 19 juni 2011

Onkaparinga

Förra året gjorde jag för första gången bekantskap med ett vin från Clarendon Hills. Vinet var Onkaparinga Grenache 2006. Detta efter att jag läst blogginlägg från  winepunk och av Frankofilen och Niklas.
Det blev ett av topp tre viner förra året.
 WP_ provade om vinet i våras. Jag bestämde mig då för att öppna en flaska och låta brodern med sambo få smaka detta blint och gissa.

Så här föll kommentarena om  Clarendon Hills Onkaparinga Grenache 2006.
Druvan är så klart Grenache till 100 %.
Vi är alla överens om att detta är kvällens vin, såväl doft som smakmässigt. Brodern med sambo  gissar båda på amarone, då de vet om min svaghet för amaroneviner. Jag signalerar att ikväll är det inget amaonevin i glasen. De prövar med Priorat eller möjligen Chateauneuf-du-Pape. Inte så dåligt gissat. Dom är ju inne på ett Grenachespår. Vi väljer sedan att ställa undan just detta glas under själva måltiden för att ånyo ge oss på det efter ätandet. Vinet är fortfarande lika gigantiskt underbart.


Doften är mäktigt stor. Ett vin att bara sitta och sniffa på. Vi känner en komplex doft av frukt och bär (hallon?) kombinerad med örter och en liten behaglig blommighet i bakgrunden. Längst därbak finns en mycket trevlig söt ton.
Munnen fylls av en mängd smaker. Kompakt med frukt och bär med en viss eldighet. Frukten balanserar alkoholen perfekt. Vi känner körsbär, hallon mer skogsbär. Örter fins med hela tiden, lite choklad dyker upp och i den långa utdragna eftersmaken dyker den där härliga lakritstonen upp i kombination med en blommighet.
Detta är precis lika gott som i höstas. Nu finns bara en flaska kvar i källaren. Varför köpte jag inte fler?

Betyg är ibland svårt att sätta. Det vet jag som gammal lärare och jag älskade när eleverna gjorde det lätt för mig att trycka dit en 5.a eller ett MVG. Jag älskar Onkaparinga!!

Betyg 5(+)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar