söndag 17 juli 2011

Cuvée du Vatican 2007 vs Dom de la Janasse 2007

Vi avslutade fredagkvällens måltid med två viner från 2007. Det var de sista flaskorna av resp vin av just denna årgång. Vi avnjöt dom till en ugnstekt kyckling.

Cuvée du Vatican Cotes du Rhone Villages 2007.
Under två årstid har vi följt det här vinet. För sina 109 kr har det varit ett fyndvin i våra ögon. Det är den sista flaskan från den här årgången och därmed är det dags att säga farväl till ett vin som berett oss stor glädje.
Färgen påminner om ett övermoget granatäpple.
Doften har tydliga inslag av röda bär (körsbär och hallon) och provencalska örter.
Smaken är som doften, fylld av röda bär och örter. Eftersmaken är hyggligt lång och trevlig med en liten lakritston på slutet. Vinet har inte riktigt samma spänst som tidigare. Antingen flaskvariation eller så är toppen passerad. Jag tror på det senare. Förstå mig rätt: Vinet är fortfarande bra, men inte det veritabla fynd det var när det kom 2009.
Jag har inga 07:or kvar men jag har tre 09:or kvar. Och det känns bra. Om 2009 skrev jag så här.
Betyg 3+.


Dom de la Janasse, Terre de Bussiere, 2007.
En lite udda druvsammansättning hittar vi i detta vin: 55% merlot, 25% syrah, 10% grenache och 10% cabernet!
Jag var inte särskilt imponerad första gången jag drack det, men idag levererade det. Det var min enda flaska, men en koll på Bolagets hemsida indikerar att det går att beställa. 109 kr gör att det är lätt att klicka in en beställning.
Färgen är mörkt rubinröd med nyanser åt att vara purpufärgad.
Det doftar av vinbär, lite jordgubbar och lite trevliga höstlöv. Kryddor finns där liksom örter och lite rostade kaffetoner. Mmmmm....
Smaken är komplex. Först känner vi en lite sötaktig fruktighet, vinbär, jordgubbar, hallon och mörka plommon. Sedan kommer kryddor och provencalska örter. I den långa eftersmaken känner vi choklad och på slutet lite sötlakrits. Allt kombinerat med en tydlig, behaglig syra och tanniner som inte är kantiga men ändå inte menlösa. Väldigt gott till maten!!
Betyg 4.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar