tisdag 9 augusti 2011

Montirius Le Clos 2007.

Jag städade av skrivbordet igår kväll. Där hittade jag en lapp med provningsanteckningar från en dag i juli.
Varför ligger den här? Den har jag väl skrivit om? Vid en närmare koll visade det sig att detta aldrig resulterade i ett blogginlägg. Det är flera som bloggat det här vinet bl a. här och här och här och här.
Så här kommer lite kortfattade kommentarer.
Vi har ett vin med en blandning Grenache och Syrah. Minns jag rätt var det 50/50.
Färgen är mörkröd nästan åt det blåröda hållet.
Doften bjuder på mörka bär, speciellt mörka körsbär men även björnbär kan urskiljas. Det finns också en viss örtighet och en ton av lakrits på slutet.
Smaken är fylld av mörka bär dvs körsbären och björnbären går igen. Örtigheten finns där liksom lakritsen.
Vinet är både fruktigt och mjukt. Jag drack det här för ett år sedan(innan jag började blogga). Jag var då inte helt nöjd. Jag tyckte det fanns en viss kartighet som störde. Av denna kände jag inget nu så här ett år senare.
Betyg 4.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar