fredag 16 september 2011

Vinprovning med Franska Bolaget

I går (torsdags) hade Franska Bolaget bjudit in till Vinprovning i Göteborg. Det är alltid trevligt när även vi på västkusten får chansen att delta i sådana här arrangemang. Vi hade möjlighet att prova två champagner, tre vita samt 6 röda viner. Jag har oerhört svårt att föra anteckningar vid den här typen av provningar. Minnet har med åren blivit allt sämre och därmed är det svårt att i efterhand notera anteckningar om resp vin. Det få bli ett mer summeriskt inlägg.

Av de två champagnerna så föredrar jag Camille Savès NV Carte d´Or. Jag är förtjust i alla deras andra bubbel, så det var ju ingen överraskning att jag föll för även den här. Bra skumpa för pengarna (248 kr/fl) och den kommer jag fylla på förrådet med.
Det bjöds också på en spännande blandning av Chardonnay (60%) och Riesling (40%). Binel, Germano Ettore, Piemonte. En trevlig erfarenhet även om jag inte föll för den.
Av de röda vinerna tyckte jag såväl Piero Busso, Barbaresco Borgese 2007, som Germano Ettore, Barolo Serralunga, 2007 var trevliga bekantskaper. Visserligen alldeles för unga speciellt Barolon, men jag tyckte mig kunna ana intressanta, underliggande smakutvecklingar. Här blir det köp.

Dom andra vinerna? Inga dåliga viner alls, men jag måste begränsa mig.
Sammanfattningsvis var det en mycket trevlig kväll med för mig nya erfarenheter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar