måndag 24 oktober 2011

2008 Etna Rosso, Calderara Sottana

Under våren skrev Niklas J ett flertal blogginlägg om viner från Sicilien. Det första hittar du här.
Intresset var väckt, men det dröjde tills jag inspirerades av ett blogginlägg hos Billigt Vin innan jag kom till skott och gjorde en beställning.
Du kan också hitta en del om viner från Sicilien på Italienska Viners blogg.
På den här bloggen hittar du några intressanta besök hos Sicilianska vinmakare Herren.

Vi har inte druckit många viner från Sicilien. De kan nog räknas på ena handens fingrar. Dock är det så att  det blev ett tidigare i våras Serra della Contessa.

Klockan är runt 16 på fredag em. Jag häller upp två hyggligt stora glas. Resten av flaskan sparar vi till morgondagen.  Det doftar trevligt så här omedelbart. Jordgubbar, hallon och lite kryddor.
Jag ger mig ut på den sedvanliga fredags joggingturen. 45 minuter senare är jag hemma. Snabbt in i duschen. Hustrun är har redan påbörjat maten, som går snabbt idag. Vi har tagit fram resterna av en älggryta från frysen, rostat lite rotfrukter och adderat lite grönsaker till detta. När våra barn var i tonåren och vi tog fram rester ur frysen påpekade dom alltid att idag blir det B-mat. Jag kan äta B-mat året runt om det är älggryta som serveras.

Vi testar två viner idag. Colomé som jag skrev om i lördags och så vår nya bekantskap:

2008 Etna Rosso, Caldera Sottana.
Producent är Tenuta delle Terre Nere. Vi befinner oss på Etnas sluttningar.
Druvorna är Nerello Mascalese och Nerello Cappuccio.

Färgen går i en djup granatäppleröd färgton. Vi talar om nästan övermoget grantäpple.
Vi doftar. En mycket svag arom når oss, inte alls den kraften som fanns vid upphällningen. Vi kan ändå urskilja de röda bären ( hallon och jordgubbar).
Vi smakar och finner genast hallonen och jordgubbarna, men nu kompletterade med lingon. Vi känner också en del örter, lite cederträ och en del mineraler. Det finns en ordentlig portion syra och gott om tanniner. Det börja strama ordentligt i gommen. Tankarna förs mot det norditalienska hållet. Visst finns det likheter med Barbarescon?
Hustrun som inte gillar tanninbomber rynkar på näsan. En viss tveksamhet om kvällens vinval infinner sig.
Vi äter och ser vad som händer med vinet, då det får brottas med en mustig älggryta.
Wow, vilken förändring!!. Malbecen  dvs Colomé känns helt plötsligt lite tunn, medan Etna Rosso blir en gudadryck. Tanninerna tas fullständigt upp av den mustiga grytan. Frukten är allerstädes närvarande, kryddorna kompletterar de som finns i grytan, syran harmoniserar med vinets röda frukt och rotfrukternas lite söta toner. Det är bara så gott. Jag får fylla på våra glas och då stiger även doften fram och briljerar.

Återigen ett bevis på att mat och vin är så intimt förknippade med varandra.
Vinet finns i Beställningssortimentet och kostar 299 kr.

Betyg 4+





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar