torsdag 10 november 2011

Montecillio, Crianza, 2008

Häromdagen då våra vänner S och M bjöd oss på söndagsmiddag passade vi också på att prova en vanlig enkel rioja. Det var en Crianza dvs den enklaste bland riojavinerna.
Storebrodern i familjen dvs i vinfamiljen och av årgång 2003 skrev jag om här.

2008 Montecillo Crianza.
Det här var ju påpassligt då Allt om Mat:s pris Gyllene Glaset i år tilldelas Maria Martinez Sierra på Bodegas Montecillo.
Vi har här ett spanskt vin från Rioja. Producent är Bodegas Montecillo och de håller till i området som kallas Rioja Alta. Vinet är gjort på 100% Tempranillo
Färgen är körsbärsröd
Det stiger en medelstark doft ur glaset, där vi känner lite torkade körsbär, en rejäl dos dill och vanilj. Allt ackompanjerat av trevliga kryddor och vi anar oss till en svag tobaknyans.
Det första vi smakmässigt tänker på är det stora inslaget av fat som glider över till vanilj och smörkola. Frukten i form av katrinplommon och körsbär gör sig gällande strax därpå. Finstämda kryddor, lite lakrits och läder dyker upp i den fruktiga, medellånga eftersmaken.
Jämfört med Gran Reservan från 2003, som jag drack i våras, så är så klart Crianzan ett par storlekar mindre. Crianzan är 120 kr billigare dvs 79 kr kostar den på Bolaget.
När mitt vinintresse startade, för dryga 30 år sedan, var det ganska ofta den här typen av vin jag föll för. Det har inga udda grejer som triggar mig idag. Lite för mycket tillrättalagt för att vara charmigt. Ändå är det ett ganska trevligt vin, som är väl värt sina pengar. Tillsammans med goda vänner och god mat så växer naturligtvis upplevelsen. Ett vin som jag utan omsvep kan rekommendera min dotter och hennes kompisar. Jo, de tycker att jag skriver om för dyra viner och för få spanska viner för att de ska läsa min vinblogg regelbundet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar