torsdag 24 november 2011

Provning Franskabolaget del 1

För tredje gången den här hösten bjöd Franskabolaget in till provning i Göteborg Det var alltså provning av några av de viner som ingår i den senaste kampanjen. Vi provade först tre champagner, därefter två vita, följt av två röda Bordeauxer och slutligen två röda italienare. 200 kr fick man betala för detta kalaset.
I dagens inlägg skriver jag mycket kortfattat om champagnerna och de två vita. Några ordentliga anteckningar gjorde jag inte utan intrycken baseras på vad jag minns.

Flight 1
Legras & Haas BdB
100 % Chardonnay. Lagring i ståltankar. Priset är 283 kr flaskan.
En trevlig, relativt enkel vardagschampagne. Frisk syra, en viss brödighet, en hel del frukt i form av rödgula äpplen och citrus, lite mineraler och på slutet lite grapefrukt. Jag har köpt det här tidigare och låtit det få något halvår i källaren, vilket dämpat syran något.

NV Champagne Vilmart & Co, Grand Réserve
Druvblandningen är 70% Pinot Noir och 30% Chardonnay. Lagring har gjorts på stora ekfat. Det här är en blandning av tre årgångar, med en tredjedel av varje. Vilka årgångarna är framgår dock inte. Den här säljs även på halvflaska. Priset för 75 cl är 248 kr flaska. Förra året köpte vi tre magnum. Vi har ännu inte provat någon.
Även här en brödig ton, gula plommon och en trevlig syra. Lite mer blommig än de båda andra. Visst känns det att den legat på ekfat. Inte störande men ändå tydlig.
Även detta en enkel och trevlig skumpa.

RH Coutier
Druvorna är 70% Pinot Noir och 30% Chardonnay dvs samma som i Vilmart. Priset ligger på ca 250 kr. Det luktar citrus och gula äpplen. I smaken går detta igen fast nu kompletterad med lite mineraler och tropisk frukt. Trevliga pytte, pyttesmå bubblor som trevar sig upp från botten av glaset.

Sammanfattningsvis kan jag konstatera att alla tre är enkla, trevliga vardagschampagner. Väl värda sitt pris, men ingen får mig att riktigt spinna loss, som då jag provade Camille Savès förra året.

Flight 2
2010 Ch Reynon Blanc, Graves, Bordeaux
Druvorna är 85% Sauvignon Blanc och 15% Semilion. Flaskpriset är 107 kr.
En mäktig, gigantisk doft möter jag så snart jag sticker dit nosen. Krusbär, svartavinbärsblad och lite grapefrukt. Den är så kolossal att det är lite svårt att värja sig. I smaken hittar jag krusbären och de svartavinbärsbladen igen. Nu kompletterad med lite fläder, mineral och citrus. Riktigt torr är vinet.
Det här är inte min stil, men det verkar som sällskapet är delat i två jämnstora grupper. En för och en emot. Kan nog fungera till mat, med någon smakrik och välkryddad fisk kanske.
Nja!

2008 J-M Domain Haag, Pinot Gris Vallé Noble, Alsace
100 % Pinot Gris är det här vinet gjort på. Priset är 125 kr flaskan.
Detta är något helt annat. Lite försiktigare, sirligare, fruktigare med en viss honungston inledningsvis.
Det här gillar jag. Här finns lite persika, aningens citrus, tropisk frukt med en touch av rök. På slutet känner vi en viss sötma. Detta kan fungera strålande till smakrika fisk eller fågel rätter, men jag dricker det här gärna på egen hand. Här blir det köp!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar