måndag 12 december 2011

Chateauneuf-du- Pape, Signature, 2007, Domaine La Barroche

I början på november kom det månatliga medlemsbrevet från Bristly. Nu fanns möjligheten att köpa Domaine La Barroche två Ch9dP från 2009.
Pure 2009 kunde man ev få tag i genom Systembolagets privatimport. Max 2 fl per beställning var budskapet och då vet man att nu gäller det att agera snabbt. En liten omständig procedur, men för ca 14 dagar sedan kunde jag hämta mina två flaskor på "mitt" Systembolag. Nu gäller det bara att välja tillfälle då dessa droppar ska drickas. Jag har ännu inte sett någon bloggpost, men den lär väl dyka upp.
Det andra Ch9dP-vinet var Signature 2009 och det fanns i beställningssortimentet så ett par enkla klickande och ca 10 dagar senare kunde jag hämta mina flaskor. Här har det minsann kommit hyllningsposter. Kolla Finare Vinare, Rhonarna och Herrens vindlingar. Det kändes dags för oss på Vintankar att bilda oss vår egna uppfattning, så ner i källaren och upp med en flaska. Korkdragning och så upphällning för lite luftande. Först då tittar jag på flaskan och ser att jag fick med mig fel årgång. 2007 istället för 2009. OK, vi bestämmer oss snabbt för att göra en liten vertikal utspridd på en vecka eller två. Nu testar vi årgång 2007, om ett par dagar tar vi 2008 och till nästa helg 2009.
Då börjar vi med en rapport om

Chateauneuf-du-Pape, Signature, 2007.
Producent är Domaine La Barroche. De har gjort fyra varianter: Terroir, Signature, Fiancée och Pure.
Importör är Bristly och de har meddelat att i fortsättningen kommer endast Signature och Pure att produceras. Sista årgången Terroir är 2009 som kom på försommaren. Jag hyllade vinet i det här blogginlägget.
Druvblandningen är 66% Grenache, 15% Mourvedre, 13% Syrah och 6% Cinsault


Vi häller upp och får i glaset ett vin med en mörk rödblå färg. Vi kommer att tänka på det nästintill övermogna granatäpplen.
Vi sticker dit nosen och möts av en stor doft. Det första som möter oss är en körsbärsdoft spetsad med lite hallon och en rejäl näve örter och kryddor. På slutet ansluter också en lakritston med inslag av charkuterier. Och när vi tror att det är över kommer en behaglig björnbärston. Alkoholhalten (15,5%) märker vi inget av. Vi gillar det här.
Dags för munnen att få sitt. Oh, vilka smaker. Generös, mörk frukt med en liten, liten fruktsötma, sedan ganska omgående stöter örterna och kryddorna till. Vi fick omedelbart en amaronekänsla, men örterna och kryddorna förde oss snabbt tillbaka till södra Rhone. Eftersmaken är lång, fruktig, bärig, örtig och där ansluter också en tydlig salmiakton. Syrorna är hela tiden pigga och spelar i god samklang med frukten. Alkoholen är välinbakad i frukten och sticker inte ut på något sätt. Tanninerna, inte helt sammetslena, ger vinet en fin karaktär.
Det här är helt i vår smakbok. Riktigt gott.
Det här var vår sista flaska och vi betalade 328 när vi köpte den på bolaget.
Betyg 4+

1 kommentar:

  1. Så kan det gå när det är mörkt i källaren :-) Men onekligen intressant att prova de olika årgångarna i följd, ser fram mot kommande poster. Kul att 07:an levererar så fint.

    SvaraRadera