torsdag 1 mars 2012

Stoneleigh Pinot Noir 2010

Lördagseftermiddagen tillbringade sonen och jag på Valhalla dvs på läktaren vid plastgräsplanen. Drygt 3 800 andra fotbollstokiga hade åkt dit för att se Blåvitt möta Fredrikstad. Det var väl inte så mycket att njuta av, men vi hade plats på solsidan, där vi kunde drömma om våren.

Jag mötte några vänner på LIPP och åt en hygglig Biff Rydberg. Vi delade på en flaska rött. Restaurangens pålägg ca 400 kr. Ganska bra timpeng för att skruva av kapsylen.

Stoneleigh Pinot Noir 2010.
Vi har ett vin som till 100 % är gjort på druvan Pinot Noir. Producenten håller till i Marlborough dvs på Sydöns nordsida.
Färgen är ljusröd. Helt transparent.
Ingen stor doft men där finns en del jordgubbar, hallon och lite, lite örter.
Smaken är lite syrlig, men visst den röda frukten är tydlig. Hallon, körsbär och röda vinbär. En del fat och kryddor dyker upp på slutet. Eftersmaken är inte så lång och där är syrligheten än mer påtaglig.
Ett enkelt pinot-noirvin som inte får mig att tända till. Ganska så lättdrucket. Alla delar harmoniserar inte med varandra. Jag har smakat betydligt bättre PN-viner från NZ.
Betyg 3-

När jag vandrade mot tåget insåg jag att jag skulle få vänta nästan en timma , så jag slank in på Linnèa Art Restaurant och  beställde ett glas Valpolicella i baren. 105 kr fick jag betala.
Remo Farina Ripasso 2009..
Jag har googlat och fått fram att vinet är gjort på 65% Corvina, 20% Rondinella, 5% Molinara och 10% andra druvor.
Doften kändes lite dov eller mörk. Jag kunde notera en fruktblandning av mörka körsbär och blåa plommon med inslag av lite peppar och örter.
Smaken dominerades av de mörka körsbären. Lite mörk choklad och örter noterade jag också. Mjuka behagliga tanniner med en frisk syra.
På det hela en trevlig bekantskap.

Det är alltid svårt att komma med genomtänkta omdömen när man i all hast och dessutom på egen hand har druckit ett glas. Jag tycker vinet hade vissa kvaliteter, så jag vill gärna göra en noggrannare test.
Jag kommer att hålla ögonen öppna och införskaffa en flaska då tillfälle ges.











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar