fredag 20 april 2012

2004 Casa dei Bepi, Viviani

Den här veckan har det återigen spelats semifinaler i Champion League-fotbollen. Vi på Vintankar gör som vi gjorde förra året. Vi öppnar en flaska amarone från en av våra absoluta favoritproducenter. Viviani!!
Vill du läsa mer om Viviani, så har jag skrivit om det här och här.

2004 Casa dei Bepi.
Vinet är gjort på 70% Corvina Veronese och 30% Rondinella.
CdB lagras 36 månader på 225 liters ekfat och därefter 12 månader på flaska. Av CdB görs det
ca 8 000 flaskor.
Vinet fick tre glas i Gambero Rossos Italian Wines 2010.

Färgen har en klar briljantröd ton.
Doften är stor. Körsbären är det första som ger sig tillkänna, sedan ansluter den torkade frukten, chokladen och lite, lite örter. Inte lika mäktig som minnet från förra året var av 03:an. Detta beror förmodligen på att 04:an utvecklas mer långsamt d v s här finns troligtvis en hel del som kan utvecklas vidare.
Smaken är stor och komplex. Gommen möts av svarta, söta, mogna körsbär. Här finns lite björnbär och blåbär. Torkad frukt så klart. Fikon och mörk choklad. En svag örtighet. Russintonen är inte alls lika tydlig som i 03:an. Det hela är snyggt packeterat och ytterst elegant på typiskt Viviani manér.
Vi äter lite hårdost och detta sitter som en smäck.
Jag har vid något tillfälle skrivit "Detta är inget vin till middagen utan istället för kontemplation och fotboll". Inget kan vara mer sant.

Betyg 5-



2 kommentarer:

  1. Om du dricker Bussola o Vivianis Casa dei Bepi till semifinalerna blir det väl Quintarelli till finalen ? Och vad återstår då till EM ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om jag hade haft någon Quintarelli eller varför inte DalForno i källaren hade dom naturligtvis varit de givna valen, men nu finns inte dom i min källare och då har jag ju problem.
      Du märker att någon långsiktig planering saknas.
      Jag får börja om i nästa vecka när returerna spelas.
      Tacksam för förslag!!

      Radera